Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 6
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Spory wokół „siły liczb” demonstracji ulicznych przekraczają granice akademickich rozważań o sukcesie lub porażce frekwencyjnej. Zaniżanie lub zawyżanie liczby demonstrantów należą do stałego repertuaru narracji wokół polityki protestu. Równoczesność demonstracji, rozgrywających się w wielu miejscowościach i przestrzeniach zmienia charakter tych dyskusji i wymaga nowego ujęcia. W pierwszej części artykułu przywołano koncepcje teoretyczne, w których istotne są parametry frekwencji i liczebności. Autor wprowadza pojęcie demonstracji równoczesnych, wskazując na ich cechy: spontaniczność, konwergencję, integrację, multiplikację i multiskalarność. W odniesieniu do protestów przeciwko zaostrzeniu prawa aborcyjnego w Polsce, w 2020 roku, autor wskazuje możliwe sposoby badania demonstracji równoczesnych, odwołując się do danych z województwa zachodniopomorskiego. Dane te wskazują, że siła liczb nie oznacza wyłącznie frekwencji w skali miasta, ale jest sumą wynikającą z multiplikacji demonstracji w różnych lokalizacjach i niekwantyfikowanych cech, takich jak „nowość” roszczeń w przestrzeni miejscowości. Całość dopełnia dyskusja, w której przedstawiono kwestie nierozwiązane w dotychczasowych badaniach.
Go to article

Bibliography

1. Bennett, W. Lance, Alexandra Segerberg. 2012. The logic of connective action: Digital media and the personalization of contentious politics. Information, Communication & Society, 5: 739–768. DOI: 10.1080/1369118X.2012.670661.
2. Beyerlein, Kraig, Peter Barwis, Bryant Crubaugh, Carnesecca Cole. 2018. A new picture of protest: The national study of protest events. Sociological Methods & Research, 3: 384–429. DOI: 10.1177/0049124116661574.
3. Biggs, Michael. 2018. Size matters: Quantifying protest by counting participants. Sociological Methods & Research, 3: 351–383. DOI: 10.1177/0049124116629166.
4. Blikowska, Janina, Andrzej Gajcy. 2016. Jak liczono sobotni marsz? Rzeczpospolita. 10 maja 2016, wydanie nr 10441, https://archiwum.rp.pl/artykul/1308018–Jak–liczono–sobotni–marsz.html.
5. Bohdanova, Tetyana. 2014. Unexpected revolution: the role of social media in Ukraine’s Euromaidan uprising. European View, 1, 133–142. DOI: 10.1007/s12290014-0296-4.
6. Borch, Christian. 2012. The politics of crowds: An alternative history of sociology. Cambridge: Cambridge University Press.
7. Buchanan, Larry, Quoctrung Bui, Jugal Patel. 2020. Black Lives Matter may be the largest movement in US history. The New York Times, 3 czerwca 2020. https://www.nytimes.com/interactive/2020/07/03/us/george–floyd–protests–crowd–size.html.
8. Burch, Audra, Weiyi Cai, Gabriel Gianordoli, Morrigan McCarthy, Jugal Pate. 2020. How Black Lives Matter Reached Every Corner of America. The New York Times. 13 czerwca, 2020. https://www.nytimes.com/interactive/2020/06/13/us/ george–floyd–protests–cities–photos.html.
9. Chodak, Jarosław. 2019. Rewolucje niezbrojne. Nowe scenariusze polityki kontestacji. Lublin: Wyd. UMCS.
10. Croucher, Richard. 2008. The history of unemployed movements. Labour History Review, 1: 1–17. DOI: 10.1179/174581808X279082.
11. Cullen, Pauline, Elżbieta Korolczuk. 2019. Challenging abortion stigma: framing abortion in Ireland and Poland. Sexual and reproductive health matters, 3: 6–19. DOI: 10.1080/26410397.2019.1686197.
12. Dąbrowska, Zuzanna. 2016. Dzień „strajku kobiet” w Polsce. Rzeczpospolita, 9 marca 2017 https://archiwum.rp.pl/artykul/1335905–Dzien––strajku–kobiet––w–Polsce. html#.X_nlUS2BhbU.
13. Della Porta, Donatella, Mario Diani. 2009. Ruchy społeczne. Wprowadzenie. Przekład Agata Sadza. Kraków: WUJ.
14. De Moor, Joost, Michiel De Vydt, Katrin Uba, Mattias Wahlström. 2021. New kids on the block: Taking stock of the recent cycle of climate activism. Social Movement Studies, 5: 619–625. DOI: 10.1080/14742837.2020.1836617.
15. DeNardo, James. 1985. Power in numbers. The Political Strategy of Protest and Rebellion. Princeton: Princeton University Press.
16. Ekiert, Grzegorz, Jan Kubik. 1997. Protesty społeczne w nowych demokracjach: Polska, Słowacja, Węgry i Niemcy Wschodnie (1989–1994). Studia Socjologiczne, 4: 21–59.
17. Foryś, Grzegorz. 2016. Dynamika sporu. Protesty rolników w III Rzeczpospolitej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
18. Freelon, Deen, Charlton McIlwain, Meredith Clark. 2018. Quantifying the power and consequences of social media protest. New Media & Society, 3: 990–1011. DOI: 10.1177/1461444816676646.
19. Frenzel, Fabian. 2013. The Politics of Mobility: Some insights from the study of Protest Camps. In: S. Witzgall, G. Vogl, S. Kesselring, eds. New Mobilities Regimes in Art and Social Sciences. London: Ashgate, 225–237.
20. Fuchs, Christian. 2006. The self-organization of social movements. Systemic practice and action research, 1: 101–137. DOI: 10.1007/s11213-005-9006-0.
21. Galla, Divyanshi, James Burke. 2018. Predicting social unrest using GDELT. In: P. Perner, ed. International Conference on Machine Learning and Data Mining in Pattern Recognition. Springer, Cham, 103–116.
22. Garland, Joshua, Clare Saunders, Cristiana Olcese, Delacey Tedesco. 2022. Anti-fracking campaigns in the United Kingdom: the influence of local opportunity structures on protest. Social Movement Studies, 1–21. DOI: 10.1080/14742837.2022.2031956.
23. Gembara, Karolina. 2020. Małe miasta protestują. Obraz prowincji na fotografiach. Archiwum Protestów Publicznych. Władza Sądzenia, 19: 146–173.
24. Graff, Agnieszka, Elżbieta Korolczuk. 2022. Anti-Gender Politics in the Populist Moment. London: Taylor & Francis.
25. Grochal Renata, Paweł Gawlik. 2016. Kobiety znów wyszły na ulice. Gazeta Wyborcza, 25 października 2016. https://classic.wyborcza.pl/archiwumGW/8207371/Kobiety–znow–wyszly–na–ulice.
26. Gunnarsson Payne, Jenny. 2019. Kobiety jako lud. Czarne Protesty jako sprzeciw wobec autorytarnego populizmu w perspektywie międzynarodowej. W: E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme, red. Bunt Kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności, 157–163.
27. Gwiazda, Anna. 2021. Feminist Protests, Abortion Rights and Polish Democracy. Femina Politica – Zeitschrift für feministische Politikwissenschaft, 1: 31–32.
28. Hanna, Alex. 2014. Developing a System for the Automated Coding of Protest Event Data. Social Science Research Network (SSRN), http://ssrn.com/abstract=2425232.
29. Heddon, Deirdre, Misha Myers. 2014. Stories from the walking library. Cultural Geographies, 4: 639–655. DOI: 10.1177/1474474014521361.
30. Hutter, Swen. 2014. Protest Event Analysis and Its Offspring. In: D. Della Porta, ed, Methodological Practices in Social Movement Research. Oxford: Oxford University Press, 33–67.
31. Imig, Doug. 2002. Contestationinthestreets: Europeanprotestandtheemerging Europolity. Comparative Political Studies, 8: 914–933. DOI: 10.1177/001041402236300.
32. Inclán, María de la Luz. 2009. Repressive Threats, Procedural Concessions, and the Zapatista Cycle of Protests, 1994—2003. Journal of Conflict Resolution, 5: 794–819. DOI: 10.1177/0022002709341173.
33. Jones, John, Michael Trice, eds. 2020. Platforms, Protests, and the Challenge of Networked Democracy. Cham: Palgrave MacMillan.
34. Kajta, Justyna. 2020. Why Nationalism? Biographies and Motives of Participants in the Polish Nationalist Movement. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 4: 131–154. DOI: 10.17356/ieejsp.v6i4.602.
35. Kalisz, Paweł. 2017. Miał być wielki protest, ale studenci nie przyszli. Spektakularne fiasko manifestacji przeciwko rządom PiS. Natemat.pl, 25 stycznia 2017. https://natemat.pl/200099,mial–byc–protest–ale–studenci–nie–przyszli–fi-polskich–manifestacji–przeciwko–rzadom–pis.
36. Kilgore, Deborah W. 1999. Understanding learning in social movements: A theory of collective learning. International Journal of Lifelong Education, 3: 191–202. DOI: 10.1080/026013799293784.
37. Kochanowski, Jacek. 2007. Poza horyzont heteronormatywności. Ruchy społeczne lesbijek i gejów. Societas/Communitas, 4–5: 133–156.
38. Kocyba, Piotr, Małgorzata Łukianow, Grzegorz Piotrowski. 2020. Młodzieżowe strajki klimatyczne w Polsce: kto protestuje i dlaczego?. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 4: 77–95.
39. Konarska, Katarzyna. 2021. Zmiany w polityce medialnej Węgier i Polski. Media– Biznes–Kultura. Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna, 10: 83–101.
40. Koopmans, Ruud, Dieter Rucht. 2002. Protest Event Analysis. In: B. Klandermans, S. Staggenborg, eds. Methods of Social Movement Research. Minneapolis: University of Minnesota Press, 231–259.
41. Korolczuk, Elżbieta, Beata Kowalska, Jennifer Ramme, Claudia Snochowska-Gonzalez, red. 2019. Bunt kobiet: Czarne Protesty i Strajki Kobiet. Gdańsk: Europejskie Centrum Solidarności.
42. Kowalczyk, Krzysztof. 2019. Wpływ prokościelnych grup interesu na ustawodawstwo. Casus regulacji antyaborcyjnych w Sejmie VIII kadencji. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K–Politologia, 1: 93–106. DOI: 10.17951/k.2019.26.1.93-106.
43. Kowalewska, Jolanta. 2017. Bardzo skromny protest studentów. „Może przyjdą na poprawkę.” Gazeta Wyborcza Szczecin, 25 stycznia 2017. https://szczecin.wyborcza.pl/szczecin/7,34939,21292034,bardzo–skromny–protest–studentow–moze–przyjda–na–poprawke.html.
44. Kowalewski, Maciej. 2021. Miejscowości województwa zachodniopomorskiego, w których odnotowano protesty uliczne przeciwko zaostrzeniu przepisów związanych z aborcją w październiku 2020 roku, DOI: 10.18150/OVPJPZ, RepOD, V2 https://repod.icm.edu.pl/dataset.xhtml?persistentId=doi:10.18150/OVPJPZ&version=2.0.
45. Kowalewski, Maciej. 2021a. Street protests in times of COVID–19: adjusting tactics and marching ‘as usual’. Social Movement Studies, 20, 6: 758–765. DOI: 10.1080/14742837.2020.1843014.
46. Kowalewski, Maciej. 2018. Emergent political spaces in the post-socialist city: Solidarity Square, Szczecin. Space and Polity, 3: 328–341. DOI: 10.1080/13562576. 2018.1555959.
47. Kowalewski, Maciej. 2016. Protest miejski. Przestrzenie, tożsamości i praktyki niezadowolonych mieszkańców miast. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
48. Kowalska, Beata, Radosław Nawojski, 2019. Matka–obywatelka: o rekonceptualizacji obywatelstwa w kontekście Czarnych Protestów. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Sociologica, 1: 35–48. DOI: 10.24917/20816642.11.1.3.
49. Krajewska, Atina. 2021. Connecting Reproductive Rights, Democracy, and the Rule of Law: Lessons from Poland in Times of COVID–19. German Law Journal, 6: 1072–1097. DOI: 10.1017/glj.2021.56.
50. Kriesi, Hanspeter, Swen Hutter, Abel Bojar. 2019. Contentious episode analysis. Mobilization: an international quarterly, 3: 251–273. DOI: 10.17813/1086-671X-24-3-251.
51. Król, Agnieszka, Paula Pustułka. 2018. Women on strike: mobilizing against reproductive injustice in Poland. International Feminist Journal of Politics, 3: 366–384. DOI: 10.1080/14616742.2018.1460214.
52. Kubik, Jan. 2007. Polityka kontestacji, protest, ruchy społeczne: logika rozwoju teorii. Societas/Communitas, 4–5: 41–82.
53. Kurasinska, Lidia. 2020. ‘This is war’: The story behind Poland’s bid to ban abortion today. OpenDemocracy. https://www.opendemocracy.net/en/5050/this-is-war-the- story-behind-polands-bid-to-ban-abortio n-today/.
54. Kyrstin Mallon, Andrews. 2015. Protest in the time of cholera: disease and the metaphors of health and politics, Canadian Journal of Latin American and Caribbean Studies, 1: 63–80. DOI: 10.1080/08263663.2015.1031493.
55. Lorenzini, Jasmine, Hanspeter Kriesi, Peter Makarov, Bruno Wüest. 2021. Protest Event Analysis: Developing a Semiautomated NLP Approach . American Behavioral Scientist, (June 2021). DOI: 10.1177/00027642211021650.
56. Majewska, Ewa. 2018. Kontrpubliczności ludowe i feministyczne: wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
57. McAdam, Doug, Sidney Tarrow, Charles Tilly. 2001. Dynamics of Contention. Cambridge: Cambridge University Press.
58. McCarthy, John D., Clark McPhail, Jackie Smith. 1996. Images of Protest: Dimensions of Selection Bias in Media Coverage of Washington Demonstrations, 1982 and 1991. American Sociological Review, 61: 478–99. DOI: 10.2307/2096360.
59. McHenry, Dean. 2015. The numeration of events: Studying political protest in India. In: D. Yanow, P. Schwartz-Shea, eds. Interpretation and Method: Empirical Research Methods and the Interpretive Turn. London: Routledge, 239–254.
60. McPhail, Clark, John McCarthy. 2004. Who counts and how: estimating the size of protests. Contexts, 3: 12–18.
61. Melucci, Alberto. 1996. Challenging codes: Collective action in the information age. Cambridge: University of Cambridge.
62. Mueller, Carol. 1997. Media measurement models of protest event data. Mobilization: An International Quarterly, 2: 165–184. DOI: 10.17813/maiq.2.2.n043476 m01q7463u.
63. Murawska, Katarzyna, Zofia Włodarczyk. 2017. Nam się zaczęło pod dupą palić… Czarny Protest w perspektywie organizatorek. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
64. Muszel, Małgorzata, Grzegorz Piotrowski. 2018. Rozbujać małe miasteczka: aktywistki Czarnych Protestów w Polsce. Praktyka Teoretyczna, 4: 101–128.
65. Nacher, Anna. 2021. # BlackProtest from the web to the streets and back: Feminist digital activism in Poland and narrative potential of the hashtag. European Journal of Women’s Studies, 2: 260–273. DOI: 10.1177/1350506820976900.
66. Nawojski, Radosław, Magdalena Pluta, Katarzyna Zielińska. 2018. The Black Protests: a Struggle for (Re)Definition of Intimate Citizenship. Praktyka Teoretyczna, 4: 51–74.
67. Oliver, Pamela E., Gregory Maney. 2000. Political processes and local newspaper coverage of protest events: From selection bias to triadic interactions. American Journal of Sociology, 2: 463–505. DOI: 10.1086/316964.
68. Parkinson, John. 2012. Democracy and public space: The physical sites of democratic performance. Oxford: Oxford University Press.
69. Paszkowski, Zbigniew. 2015. Małe miasta w Polsce i ich szanse rozwoju wobec wdrażania polityki spójności i rewitalizacji zintegrowanej. Przestrzeń i Forma, 1: 31–52.
70. Piotrowski, Grzegorz, Małgorzata Muszel. 2020. „Czarne protesty” jako wydarzenie transformacyjne praktyk obywatelskich działaczek z małych miast. Civitas. Studia z filozofii polityki, 27: 131–162. DOI: 10.35757/CIV.2020.27.06.
71. Płatek, Daniel. 2020. Przemoc skrajnej prawicy w Polsce. Analiza strategicznego pola ruchu społecznego. Studia Socjologiczne, 4: 123–153. DOI: 10.24425/sts.2020.135140.
72. Płatek, Daniel, Piotr Płucienniczak. 2016. Civil society and extreme-right collective action in Poland 1990–2013. Revue d’etudes comparatives Est–Ouest, 4: 117–146. DOI: 10.3917/receo.474.0117.
73. Podemski, Krzysztof. 2017. Manifestacje w polskiej kulturze politycznej. Czas Kultury, 4: 6–11.
74. Press. 2020. Protesty kobiet z rekordowymi zasięgami w sieci. Press.pl, 28 października 2020, https://www.press.pl/tresc/63722,protesty–kobiet–z–rekordowymi–zasiegami–w–sieci.
75. Rak, Joanna. 2021. Framing enemies by the state television: delegitimization of anti-government protest participants during the first wave of the pandemic in Poland. Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, 2–3: 157–175. DOI: 10.1080/25739638.2021.2007601.
76. Ramadan, Adam. 2013. From Tahrir to the world: The camp as a political public space. European Urban and Regional Studies, 1: 145–149.
77. Ramme, Jennifer. 2019. Exclusion Through Inclusion. Struggles Over the Scalar Regimes of Belonging Europe and the Family at the 1995 Fourth UN World Conference on Women and the Agency of (Polish) Women. Frontiers in Sociology, 4, 55.
78. Ramme, Jennifer, Claudia Snochowska-Gonzalez. 2021. The Ambivalence of the Ordinary: The Polish Women’s Strike (OSK) and the Women’s March 8th Alliance (PK8M) in a Comparative Perspective. In: K. Bluhm, G. Pickhan, J. Stypinska, A. Wierzcholska, eds. Gender and Power in Eastern Europe. Cham: Springer, 123–142.
79. Reiss, Matthias. 2007. Introduction. In: M Reiss, ed. The street as stage. Protest marches and public rallies since the nineteenth century. Oxford: Oxford University Press, 1–21.
80. Rewers, Ewa. 2019. Odwrócona ekonomia symboliczna protestu. Przegląd Kulturoznawczy, 3: 253–270. DOI: 10.4467/20843860PK.19.014.11597.
81. Routledge, Paul. 2003. Convergence space: process geographies of grassroots globalization networks. Transactions of the Institute of British Geographers, 28, 3: 333–349.
82. Rukat, Rafał. 2020. O „zwykłych ludziach” na Marszu Niepodległości. Etnografia demonstracji ulicznej. Adeptus, 16, Article No.: 2139.
83. Skiperskikh, Aleksander. 2021. Passion for Putin’s Palace: Political Protests in Modern Russia. Przegląd Strategiczny, 14: 235–248. DOI: 10.14746/ps.2021.1.14.
84. Soule, Sarah. 2013. Protest event research. In: D. Snow, D. Della Porta, B. Klandermans, D. McAdam, eds. The Wiley-Blackwells Encyclopedia of Social and Political Movements. London: Wiley-Blackwells, 1019–1022
85. Ślosarski, Bartosz. 2021. Przedmioty protestu. Kultury materialne współczesnych ruchów społecznych. Kraków: Nomos.
86. Tilly, Charles. 2008. Contentious Performances. Cambridge: Cambridge University Press.
87. Tilly, Charles. 1999. Conclusion: from interactions to outcomes in social movements. In: M. Giugni, D. McAdam, Ch. Tilly, eds. How Movements Matter: Theoretical and Comparative Studies on the Consequences of Social Movements. Minneapolis: University of Minnesota Press, 253–270.
88. Tilly, Charles. 1995. Popular Contention in Great Britain, 1758–1834. Cambridge: Harvard University Press.
89. Vaishar, Antonin, Jana Zapletalová. 2009. Small towns as centres of rural micro-regions. European Countryside, 2: 70–81. DOI: 10.2478/v10091/009-0006-4.
90. Wang, Dan, Alessandro Piazza, Sarah A. Soule. 2018. Boundary-spanning in social movements: Antecedents and outcomes. Annual Review of Sociology, 1: 167–187. DOI: 10.1146/annurev-soc-073117-041258.
91. Wouters, Ruud, Kirsten van Camp. 2017. Less than expected? How media cover demonstration turnout. The International Journal of Press/politics, 4: 450–470. DOI: 10.1177/1940161217720773.
92. Wouters, Ruud, Stefan Walgrave. 2017. Demonstrating power: How protest persuades political representatives. American Sociological Review, 2: 361–383. DOI: 10.1177/0003122417690325.
93. Zajak, Sabrina, Katarina Stjepandić, Elias Steinhilper. 2020. Pro-migrant protest in times of COVID–19: intersectional boundary spanning and hybrid protest practices. European Societies, 1: 172–183. DOI: 10.1080/14616696.2020.1821076.
94. Ziętek, Agnieszka. 2020. Ruchy protestu jako przykład asertywnej kultury obywatelskiej. Przypadek Ogólnopolskiego Strajku Kobiet. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, 1: 156–172. DOI: 1015804/athena2020651.

Go to article

Authors and Affiliations

Maciej Kowalewski
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Szczeciński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł rozpoczyna się od rekonstrukcji dyskursu o kryzysie demokracji i reakcji wywoływanych przez ten rodzaj narracji. Następnie omówiono ideę protestu miejskiego, wskazując na dwoiste oblicze obywateli miasta i ambiwalentne reakcje miast na zjawisko dekapilaryzacji władzy. Aby ukazać złożoność i różnorodność opisywanego zagadnienia, autor przywołuje przykłady miejskiego populizmu i reakcji na to zjawisko (między innymi w miastach Polski, Kanady, Włoch, Holandii, Niemiec). Autor w tekście wskazuje, że odpowiedź miast na populizm i kryzys demokracji wzmacnia lub osłabia tendencje autorytarne, zarówno w przypadku działań instytucjonalnych (związanych z tworzeniem i realizacją lokalnej polityki), jak i pozainstytucjonalnych (związanych ze sferą aktywizmu mieszkańców).

Go to article

Authors and Affiliations

Maciej Kowalewski
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In 2020 the Kórnik Library’s collections were supplemented with new documents connected with the beginnings of the Protestant parish in Bnin. The present article presents the time of formation and the first years of functioning of evangelical community in Bnin, which was one of the biggest communities in Greater Poland (excluding Poznań) for more over 150 years. After a brief introduction, the following part describes upon mentioned sources the establishing of community and construction of the first Lutheran church in Bnin with its buildings. Finally, the annex contains biographies of the first five pastors in Bnin and source edition of these documents.
Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Lis
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Historyczny UAM, Poznań
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In recent years, two developments revolutionized the molecular genetics. The first one is an enormously improved technique of the DNA sequencing. It is now possible to obtain in couple of hours and on the low cost, the full sequence of the human genome. The second one is the invention of the CRISPR-Cas technique, which allows the precise manipulations of genomes of living organisms. This technique was already successfully applied to “repair” human genes responsible for hereditary diseases. To some astonishment, applications of genetic engineering to humans does not bring protests of general public, while similar manipulations pf plants genomes are considered an dangerous. In Poland and in some other countries, parliaments introduced an extremely restrictive laws, which in practice makes cultivation of GM plants outside laboratories impossible. This is caused by the ignorance of the general public and by opposition of catholic church which considers genetic modifications of all organisms as contradictory with Gods will. The most common modification of plants is an introduction into their genomes of the single gene from the bacterium Bacillus thuringensis, what make the plant resistant to harmful insects. According to WHO, neither the manipulation mentioned above, nor manipulations of the other kind, do not pose any danger to humans.

Go to article

Authors and Affiliations

Piotr Węgleński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This paper not only clarifies the concepts of secularism and secularization, but also analyzes them, and in its final part it evaluates them. The phenomenon of secu-larism is defined as an ideological and active attitude of hostility toward everything that is Christian. In turn, secularism, quite strongly associated with the current form of culture of societies and their development, is seeking autonomy and freedom. Rad-ical (sometimes irresponsible) secularization thesis of the Protestant (R. Bultmann, K. Barth, D. Bonhoeffer, E. Fuchs, F. Gogarten, G. Vahanian, P. van Buren, W. Ham-ilton, Th . J. Alitzer, J.A.T. Robinson, D. Sölle, W. Pannenberg) mind has been adopted by most Catholic theologians with a reasonable reserve. Catholic doctrine accepts the autonomy of temporal realities and a specifically understood process of profanation of the world (constructio mundi and consecratio mundi). However, the fact that different sectors of earthly life are governed by their own relevant laws, does not mean that the created things are totally independent of God, or that man can dispose of them freely and without any relation to the Creator (K. Rahner, J. B. Metz, P. Teilhard de Chardin, M. D. Chenu, J. Danielou, G. Thils, Ch. Duquoc, J. Maritain, H. de Lubac, Y. Congar, Cz. Bartnik, A. Skowronek, A. Nossol, J. Mariański). The position of the Catholic Church on this matter is contained in the conciliar Constitution Gaudium et Spes.

Go to article

Authors and Affiliations

O. Andrzej Napiórkowski OSPPE
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In this article, I reflect on recent discussions of the methodological status of scientific knowledge within and outside the Academy. I draw attention to the problem of declining public trust in science (risk and fear society) and the phenomenon of post-truth. In the context of these issues, I present three positions whose authors define the relationship between official academic science in relation to other forms of knowledge (lay people) and forms of knowledge use outside the Academy (politics). The first position termed “elective modernism” was formulated by Harry Collins and Robert Evans in the context of discussions of the third wave of science disputes. Elective modernism defines the way in which policy decisions are made on the recommendations of scholars who have a methodological self-awareness of the possibilities and limitations of scientific knowledge. The second position is Steve Fuller's proposal of protestant science as a form of science in the context of posttruth conditions. In this view, knowledge can be produced by anyone, but it must meet certain specified scientific criteria. The third position is the view of expert knowledge proposed by Mark R. Brown, as a representation of various worldview or cultural options, whose representatives commission experts to make appropriate recommendations for certain political decisions.
Go to article

Authors and Affiliations

Rafał Paweł Wierzchosławski
1

  1. Liberal Arts and Sciences, Collegium Historicum UAM, Poznań

This page uses 'cookies'. Learn more