Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 6
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Złomowanie statków morskich ma historię sięgającą połowy XIX w. W ostatnich 20 latach stocznie złomowe z Azji Południowej zdominowały światowy rynek recyklingu statków wykorzystując tanią siłę roboczą i nie zawsze stosując się do obowiązującego prawa międzynarodowego. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) doprowadziła do uchwalenia Konwencji z Hongkongu w 2009 r., która w kompleksowy sposób reguluje niemal wszystkie kwestie związane z bezpiecznym dla środowiska i dla ludzi recyklingiem statków. Unia Europejska wprowadziła własne regulacje, oparte na postanowieniach konwencji z Hongkongu, które odnoszą się głównie do statków zarejestrowanych w państwach unijnych, ale stwarzają pewne trudności w uznaniu stoczni złomowych znajdujących się w państwach trzecich, w tym państwach azjatyckich, do prowadzenia recyklingu statków podnoszących banderę państwa unijnego. Armatorzy statków, które mają być oddane na złom, stają przed dylematem czy poddać je drogiemu recyklingowi w zakładzie recyklingu wskazanym w europejskim wykazie zakładów, prowadzonym przez Komisję Europejską, czy zmienić banderę statku i wysłać je do stoczni w Azji, obchodząc przepisy unijne dotyczące recyklingu statków. Problemy tego rodzaju rozwiążą się same po wyjściu w życie Konwencji z Hongkongu, ale jak dotąd tylko 15 państw przystąpiło do konwencji, jednak z niewystarczającym tonażem, aby spełnić wszystkie warunki postawione przez konwencję do tego, aby weszła ona w życie. W artykule omówiono zagrożenia związane ze złomowaniem, umowę sprzedaży statku na złom, w tym używane na rynku formularze umów przygotowanych przez BIMCO, metody przekazywania statku stoczni złomowej oraz proces recyklingu stosowany przez stocznie zgodny z wymaganiami konwencji z Hongkongu. W tekście pokazanych zostało także kilka kopii dokumentów używanych w procesie recyklingu statku w praktyce obrotu.
Go to article

Authors and Affiliations

Cezary Łuczywek
1
ORCID: ORCID

  1. doktor nauk prawnych. Deputy Managing Director w przedsiębiorstwie zarządzającym statkami Green Management Gdynia
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W ramach technologii fotowoltaicznych wyróżniamy obecnie trzy generacje. Pierwsza z nich to ogniwa z mono- i polikrystalicznego krzemu (c-Si), druga obejmuje ogniwa wykonane na bazie technologii cienkowarstwowej, zarówno z krzemu amorficznego (a-Si), jak i diseleneku indowo-miedziowo-galowego (CIGS), tellurku kadmu (CdTe) oraz arsenku galu (GaAs). Trzecia generacja to najnowsze technologie, takie jak: organiczne ogniwa słoneczne, ogniwa uczulane barwnikami czy ogniwa hybrydowe. Przyjmuje się, że średnia długość życia modułu fotowoltaicznego wynosi około 17 lat, co w połączeniu ze wzrastającym zainteresowaniem technologią fotowoltaiczną wiąże się ze zwiększona ilością odpadów, trafiających na składowiska. Oszacowano, że w 2026 roku liczba odpadowych modułów fotowoltaicznych osiągnie 5 500 000 ton. Będą to zarówno pozostałości po procesie produkcji, elementy uszkodzone podczas użytkowania oraz zużyte moduły fotowoltaiczne. Rozwój technologii fotowoltaicznych prowadzi również do doskonalenia istniejących i badań nad opracowaniem nowych metod recyklingu, dostosowanych do procesów produkcji modułów. W pracy zaprezentowano stan wiedzy na temat opracowanych technologii recyklingu modułów, wykonanych z krystalicznego krzemu oraz modułów cienkowarstwowych. Przedstawiono wyniki badań własnych nad procesem delaminacji modułów oraz roztwarzania elementów ogniw wykonanych w obu technologiach. W wyniku przeprowadzonych badań określono minimalną temperaturę, która powinna zostać zastosowana podczas dekompozycji materiału laminującego. U dowodniono, że folie wykonane przez różnych producentów ulegają procesom delaminacji w różnym stopniu, co może być spowodowane różnicami w stopniu usieciowana i stosunkowi polietylenu do polioctanu winylu. Przy wykorzystaniu metody trawienia sekwencyjnego podczas usuwania metalizacji można odzyskać nawet 1,6 kg srebra na 1 t połamanych mono- i polikrystalicznych ogniw krzemowych.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Kuczyńska-Łażewska
Ewa Klugmann-Radziemska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The presented article describes the method for determining one of the trace elements occurring in coalbismuth. The subjects of the analysis were coal type 34, 35 and their fly ashes derived from Jastrzębska Spółka Węglowa. The main reason for the research was the extensive use of bismuth in many industry sectors. Additionally, bismuth is on the list of deficit elements, therefore the possibility of obtaining an alternative for its recycling source of it is needed, is required. The research was carried out using atomic absorption spectrometry with electrothermal atomization in a graphite cuvette. The samples were incinerated at 800°C and microwave mineralization in a high-pressure closed system was performed until the spectrometric analysis was achieved. In order to achieve mineralization, a mixture of HF and HNO3 acids was used to turn the samples into acidic solutions. The preparation of the samples was based on available literature data and own observations. In the experiment, the effects of the additive modifier was modified by changing the temperature in further steps: drying, incineration, cooling, atomization and burning were described. In addition, the palladium modifier was used in order to limit secondary reactions and enable the evaporation of matrix components. The measurement conditions which are presented in this article allow for a linear calibration curve to be established. However, this is not clear and the definitive method for determining the bismuth in coal is carried out through the use of ET-AAS.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Czarna
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Hong Kong Convention is an international attempt to regulate the scrapping of seagoing ships. It aims to ensure that ships recycled at the end of their lives do not pose unnecessary risks to health, safety and the environment. It aims to address all problems associated with ship recycling, including the fact that ships sold for scrap may contain environmentally hazardous substances such as asbestos, heavy metals, hydrocarbons, ozone-depleting substances and others. The Convention provisions also aim to improve working and environmental conditions at many ship recycling sites around the world. The second part of this article on the scrapping of seagoing ships is a translation into Polish of the English text of the Convention adopted in May 2009 by the International Conference on the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships.
Go to article

Bibliography

Ahmed I., Towards a Safe and Sustainable Industry of Ship Breaking: International Initiatives and South Asian Response, Journal of Maritime Law&Commerce, vol. 51, nNo. 3, July, 2020, s. 226; https://www.jmlc.org/Ahmed.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Contradiction in Term: European Union must align its waste ship exports with international law and green deal, September 2020, s. 3; https://shipbreakingplatform.org/wp-content/uploads/2020/09/Report-EU-SRR-Ban-Amendment-BAN-EEB-GP--SBP.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Gopal M., Beached Waste and Wasted Beaches: A Critical Analysis of the New Ship Recycling Law in India; rsrr.in/wp-content/uploads/2021/05/Meera-Gopal.pdf [do-stęp 1.09.2021 r.]
Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships, 2009. https://www.basel.int/Portals/4/Basel%20Convention/docs/ships/HongKong-Convention.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Mikelis N., Developments in Ship Recycling in 2019, The Maritime Executive; https://maritime-executive.com/editorials/developments-in-ship-recycling-in-2019 [dostęp 1.12.2020 r.]
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1257/2013 z dnia 20 listo-pada 2013 r. w sprawie recyklingu statków oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 i dyrektywę 2009/16/WE, Dz. Urz. UE L 330 z 10.12.2013, s. 1
UNCTAD, Review of Maritime Transport 2020, s. 45; https://unctad.org/system/files/official-document/rmt2020_en.pdf [dostęp 1.09.2021 r.]
Go to article

Authors and Affiliations

Cezary Łuczywek
1
ORCID: ORCID

  1. Deputy Managing Director w przedsiębiorstwie zarządzającym statkami (ship manager) Green Management Gdynia
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This paper investigates the behaviour of axially-loaded tubular columns filled with M20 grade concrete and partially replaced concrete. The parameters varying in the study are slenderness ratio (13.27, 16.58 & 19.9), and normal M20 grade concrete, partially replaced quarry dust and concrete debris. The effects of the various concrete mixes and composite action between the steel tube and the concrete core are studied and a graph visualizing the differences between the load carrying capacity and the axial deflection is plotted. Some of the performance indices like the Ductility Index (DI), Concrete Contribution Ratio (CCR), Confinement Index (θ) and Strength Index (SI) are also evaluated and compared amongst the CFST columns. From the results it has been noted that an increase in the L/D ratio decrease the behaviour of the composite columns irrespective of the in filled materials. The composite action was achieved in the CFST columns filled with partially replaced quarry dust and concrete debris when compared with hollow steel columns. The load carrying capacity of the CFST column increases by 32 % compared with the hollow tubular columns.

Go to article

Authors and Affiliations

P. Sangeetha
R. Senthil
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Recycling construction and demolition waste not only reduces project costs; and saves natural resources, but also solves the environmental threat caused by construction waste disposal. In this paper, C25 waste road concrete is used as an experimental material, the uniaxial compression strength and tensile splitting strength of C25 RAC whose coarse aggregate replacement rate is 0%, 25%, 50%, 75%, and 100% are tested under the condition that the water-to-cement ratio is 0.47, 0.55 and 0.61. The results show: (1) the uniaxial compression strength and tensile splitting strength decrease with the increase of RAC; (2) for concrete with the same water-to-cement ratio, when the coarse aggregate replacement rate changes from 0% to 50%, the uniaxial compression strength and tensile splitting strength of RAC changes slightly. When the coarse aggregate replacement rate changes from 50% to 100%, the uniaxial compression strength and tensile splitting strength of RAC decreases rapidly

Go to article

Authors and Affiliations

X.H. Deng
Z.L. Lu
P. Li
T. Xu

This page uses 'cookies'. Learn more