Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 42
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób zastosowanie teorii dyskursu do problematyzowania rozumienia religii i sfery publicznej może skierować uwagę na nowe aspekty w badaniu publicznej roli religii. Artykuł składa się z trzech części. W pierwszej, krótko prezentuję dotychczasowe badania na temat publicznej obecności religii, ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji teorii deprywatyzacji i religii publicznej José Casanovy. W drugiej części pokazuję, jak przyjęte przez Casanovę założenia dotyczące religii oraz sfery publicznej przekładają się na ograniczenia dla rozumienia i badania publicznej obecności religii. W odpowiedzi na te krytyczne głosy, w trzeciej części, wskazuję, w jaki sposób teoria dyskursu może być przydatna w radzeniu sobie z takimi ograniczeniami, a w rezultacie pozwolić na trafniejszą diagnozę oraz interpretację roli religii w sferze publicznej.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Zielińska
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule analizujemy konstruowanie męskości przez polskich migrantów zaangażowanych w działalność polskich organizacji Kościoła katolickiego za granicą. Przedstawiamy wyniki badań, które przeprowadziłyśmy w latach 2016–2018 z aktywnymi religijnie polskimi mężczyznami migrantami, w trzech krajach: Anglii, Belgii i Szwecji. Ramą heurystyczną analizy jest koncepcja męskości hybrydycznej, rozumianej jako konglomerat społecznych praktyk i reguł społecznych wywodzących się z różnych wzorców płci. Pokazujemy, jak w procesie selektywnego włączania znaczeń przypisywanych np. kobiecości konstruowany jest nowy wzór męskości. Omawiamy, w jaki sposób religia staje się mechanizmem stratyfikacji i mobilności w ramach hierarchii płci. Osadzenie męskości w znaczeniach religijnych wynosi polską religijną męskość na dominujące pozycje w porządku symbolicznym.
Go to article

Bibliography

1. Anderson, Eric, Marc McCormack. 2018. Inclusive Masculinity Theory: Overview, Reflection and Refinement. Journal of Gender Studies, 27, 5: 547–561. DOI: 10.1080/09589236.2016.1245605.
2. Arxer, Steven L. 2011. Hybrid Masculine Power: Reconceptualizing the Relationship between Homosociality and Hegemonic Masculinity. Humanity & Society, 35, 4: 390–422. DOI: 10.1177/016059761103500404.
3. Aune, Kristin. 2010. Fatherhood in British Evangelical Christianity: Negotiating with Mainstream Culture. Men and Masculinities, 13, 2: 168–189. DOI: 10.1177/1097184X10390027.
4. Avila, Ernestine M. 2002. Reviewed Work(s): Servants of Globalization: Women, Migration, and Domestic Work by Rhacel Salazar Parreñas. Contemporary Sociology, 31, 4: 396–397. DOI: 10.2307/3089067.
5. Avishai, Orit. 2008. ‘Doing Religion’ In a Secular World: Women in Conservative Religions and the Question of Agency. Gender & Society, 22, 4: 409–433. DOI: 10.1177/0891243208321019.
6. Bell, Justyna, Paula Pustułka. 2017. Multiple Masculinities of Polish Migrant Men. NORMA, 12, 2: 127–143. DOI: 10.1080/18902138.2017.1341677.
7. Berger, Peter L. 1997. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii. Przekład Włodzimierz Kurdziel. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
8. Bridges, Tristan, C.J. Pascoe. 2014. Hybrid Masculinities: New Directions in the Sociology of Men and Masculinities. Sociology Compass, 8, 3: 246–258. DOI: 10.1111/soc4.12134.
9. Burchardt, Marian. 2018. Saved from Hegemonic Masculinity? Charismatic Christianity and Men’s Responsibilization in South Africa. Current Sociology, 66, 1: 110–127. DOI: 10.1177/0011392117702429.
10. CBOS. 2021. Religijność młodych na tle ogółu społeczeństwa, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2021/K_144_21.PDF. 11. Charsley, Katharine, Helena Wray. 2015. Introduction: The Invisible (Migrant) Man. Men and Masculinities, 18, 4: 403–423. DOI: 10.1177/1097184X15575109.
12. Demetriou, Demetrakis. 2001. Connell’s Concept of Hegemonic Masculinity: A Critique. Theory and Society, 30, 3: 337–361.
13. Diefendorf, Sarah. 2015. After the Wedding Night. Sexual Abstinence and Masculinities over the Life Course Gender & Society, 29, 5: 647–669. DOI: 10.1177/ 0891243215591597.
14. Draguła, Andrzej. 2019. Reaktywacja wzorca mężczyzny jako miles Christi. Czas Kultury, 15, 01: 39–44.
15. Dube, Siphiwe Ignatius. 2014. The Promise Keepers Canada and Christian Relational Masculinities. Religious Studies and Theology, 33, 2: 173–192.
16. Eisen, Daniel B., Liann Yamashita. 2019. Borrowing from Femininity: The Caring Man, Hybrid Masculinities, and Maintaining Male Dominance. Men and Masculinities, 22, 5: 801–820. DOI: 10.1177/1097184X17728552.
17. Fiałkowska, Kamila. 2019. Negotiating masculinities: Polish male migrants in the UK – insights from an intersectional perspective. NORMA, 14, 2: 112–127. DOI: 10.1080/18902138.2018.1533270.
18. Garapich, Michał P. 2009. Wyjechałem ot, tak... i nie jestem emigrantem. Polski dominujący dyskurs migracyjny i jego kontestacje na przykładzie Wielkiej Brytanii. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, 4: 41–65.
19. Gelfer, Joseph. 2010. Evangelical and Catholic Masculinities in Two Fatherhood Ministries. Feminist Theology, 19, 1: 36–53. DOI: 10.1177/0966735010372167.
20. George, Sheba Mariam. 2005. When Women Come First. Gender and Class in Transnational Migration. Berkeley / Los Angeles / London: University of California Press.
21. Gender Equality Index https://eige.europa.eu/gender-equality-index
22. Graff, Agnieszka, Elżbieta Korolczuk. 2021. Anti-Gender Politics in the Populist Moment. Routledge.
23. Hirose, Akihiko, Kay Kei-ho Pih. 2010. Men Who Strike and Men Who Submit: Hegemonic and Marginalized Masculinities in Mixed Martial Arts. Men and Masculinities, 13, 2: 190–209. DOI: 10.1177/1097184X09344417.
24. Hondagneu-Sotelo, Pierrette. 2013. New Directions in Gender and Immigration Research. In: L.O. Casas, N. Riba-Mateos, eds. The International Handbook on Gender, Migration and Transnationalism: Global and Development Perspectives. Edward Elgar Publishers, 233–245.
25. Kilkey, Majella, Ewa Palenga-Möllenbeck. 2016. Introduction: Family Life in an Age of Migration and Mobility: Introducing a Global and Family Life-Course Perspective. In: M. Kilkey, E. Palenga-Möllenbeck, eds. Family Life in an Age of Migration and Mobility. Palgrave.
26. Van Klinken, Adriaan S. 2012. Men in the Remaking: Conversion Narratives and Born-Again Masculinity in Zambia. Journal of Religion in Africa, 42, 3: 215–239.
27. Kluczyńska, Urszula. 2021. Męskości hybrydowe, czyli wilk w owczej skórze. Definiowanie konceptu. Przegląd Krytyczny, 3, 2: 35–50. DOI: 10.14746/pk.2021.3.2.2.
28. Krotofil, Joanna. 2013. Religia w procesie kształtowania tożsamości wśród polskich migrantów w Wielkiej Brytanii. Kraków: Nomos.
29. Leszczyńska, Katarzyna. 2016. Płeć w instytucje uwikłana: reprodukowanie wzorców kobiecości i męskości przez świeckie kobiety i świeckich mężczyzn w organizacjach administracyjno-ewangelizacyjnych Kościoła rzymskokatolickiego w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
30. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska, 2018. Religion and Gender in Migration to and from Central and Eastern Europe – Introductory Reflections. Central and Eastern European Migration Review, 7, 2: 105–110. DOI: 10.17467/ceemr.2018.15
31. Leszczyńska, Katarzyna, Sylwia Urbańska, Katarzyna Zielińska. 2020. Poza granicami. Płeć społeczno-kulturowa w katolickich organizacjach migracyjnych. Kraków: Nomos.
32. Leszczyńska, Katarzyna. 2019. Between womanhood as ideal and womanhood as a social practice: women’s experiences in the Church organisation in Poland. Journal of Contemporary Religion, 34, 2: 311–330. DOI: 10.1080/13537903.2019.1621550.
33. Montes, Veronica. 2013. The Role of Emotions in the Construction of Masculinity: Guatemalan Migrant Men, Transnational Migration, and Family Relations. Gender & Society, 27, 4: 469–490. DOI: 10.1177/0891243212470491.
34. Nyhagen, Line. 2020. ‘It’s Not Macho, Is It?’: Contemporary British Christian Men’s Constructions of Masculinity. Journal of Men’s Studies, 1–19. DOI: 10.1177/1060826520981719.
35. Osella, Filippo, Caroline Osella. 2010. Migration, Money and Masculinity in Kerala. Journal of the Royal Anthropological Institute, 6, 1: 117–133. DOI: 10.1111/1467-9655.t01-1-00007.
36. Pedraza, Silvia. 1991. Women and Migration: The Social Consequences of Gender. Annual Review of Sociology, 17: 303–325.
37. Pew Research Center. 2018. Eastern and Western Europeans Differ on Importance of Religion, Views of Minorities, and Key Social Issues, https://www.pewforum. org/2018/10/29/eastern-and-western-europeans-differ-on-importance-of-religion-views-of-minorities-and-key-social-issues/
38. Pustułka, Paula, Justyna Struzik, Magdalena Ślusarczyk. 2015. Caught between Breadwinning and Emotional Provisions – the Case of Polish Migrant Fathers in Norway. Studia Humanistyczne AGH, 14, 2: 117. DOI: 10.7494/human.2015.14.2.117.
39. Sadłoń, Wojciech SAC, Robert Stępisiewicz. 2015. Religijność i aktywność kobiet w kościele katolickim w Polsce. Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego https://iskk.pl/images/stories/Instytut/dane/ISKK_Kobiety_Religijnosc_2015.pdf.
40. Sumerau, J. Edward. 2012. That’s What a Man Is Supposed to Do”: Compensatory Manhood Acts in an LGBT Christian Church. Gender & Society, 26, 3: 461–487. DOI: 10.1177/0891243212439748.
41. Szczukowski, Ireneusz. 2019. „Katolik to nie wypacykowany goguś”. O męskim chrześcijaństwie czasu krucjat. Świat Tekstów. Rocznik Słupski, 17: 165–174.
42. Szwed, Anna, Katarzyna Zielińska. 2017. A War on Gender? The Roman Catholic Church’s Discourse on Gender in Poland. In: S.P. Ramet, I. Borowik, eds. Religion, Politics, and Values in Poland: Continuity and Change Since 1989. New York: Palgrave Macmillan, 113–136.
43. Turner, Victor, 2005. Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Przekład Wojciech Usakiewicz. Kraków: UJ.
44. Trąbka, Agnieszka, Katarzyna Wojnicka. 2017. Self-Positioning as a Man in Transnational Contexts: Constructing and Managing Hybrid Masculinity. NORMA: International Journal for Masculinity Studies 12, 2: 144–158. DOI:10.1080/18902138.2017.1341768.
45. Trzebiatowska, Marta, Steve Bruce. 2012. Why Are Women More Religious than Men? Oxford University Press.
46. Urbańska, Sylwia. 2016. Czego nie dowiemy się o globalnej rewolucji płci bez badania religii w życiu migrantów. Studia Humanistyczne AGH, 15, 3: 51–67. DOI: 10.7494/human.2016.15.3.51-67.
47. Urbańska, Sylwia. 2015. Matka Polka na odległość. Z doświadczeń migracyjnych robotnic 1989–2010. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
48. Urbańska, Sylwia. 2018. Assessing the Significance of Religion in Gender and Migration Studies: New Avenues for Scholarly Inquiry. Central and Eastern European Migration Review CEEMR, 7, 2: 111–24. DOI: 10.17467/ceemr.2018.16.
49. Wojnicka, Katarzyna, Magdalena Nowicka. 2022. Understanding Migrant Masculinities through a Spatially Intersectional Lens. Men and Masculinities, 25, 2: 232–251. DOI: 10.1177/1097184X20986224.

Go to article

Authors and Affiliations

Katarzyna Leszczyńska
1
ORCID: ORCID
Katarzyna Zielińska
2
ORCID: ORCID
Sylwia Urbańska
3
ORCID: ORCID

  1. AGH w Krakowie
  2. Uniwersytet Jagielloński
  3. Uniwersytet Warszawski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Joseph Ratzinger warns about a multitude of trials to superficially undertake the subject of religion. In this diverse world of religion, he sees some common points. The first step in the history of religion was to transcend the primitive, moving into myth. Second, most important step, was to leave the myth behind. This leaving is threefold – which is represented by three irreducible shapes of religion: the identity mysticism, the monotheistic revolution and the enlightenment. An expression of the first two are, respectively: the identity mysticism and the personal love mysticism. The fact that religions are affecting each other must not be omitted, either. The place of Christianity in the history of religion – nota bene gained by both, the dialogue with other religions and standing against them – defines standing with the God of faith and the God of the philosophers, and the decisive choice of faith and mind together with the truth and the cult. In his thoughts concerning the dialogue of religions, J. Ratzinger points out two types: the mystical and theist, of the religion. Along them walks as a temptation the pragmatic type, in which the question about the truth is ignored. The result of the dialogue of the religions will not be a unification of all religions. In this dialogue, the truth cannot be ignored. At last, it cannot be forgotten that there is a religio vera, and that it is Christianity.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Andrzej Michalik
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Methodological Status of Theology of Religion

Summary

In the article its author outlines the history of scientific research on religion (engaging the perspective of philosophy, theology and religious studies), the decisive factors influencing the rise of theology of religion and its place among the religiological sciences. Having presented the subject of the theology of religion, as well as the current methodological discussions associated with it, the author elaborates on the contemporary paradigms of the branch: exclusivism, pluralism and inclusivism. The last part of the issue displays the relations existing between the theology of religion and the fundamental theology as disciplines historically, essentially and methodologically related.

Go to article

Authors and Affiliations

Ireneusz S. Ledwoń OFM
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

According to Paweł Okołowski, Bogusław Wolniewicz made a conversion: he abandoned Marxism and adopted Christianity. This author undertakes to restablish how true this claim may be. In his own opinion, Wolniewicz accepted social theory of Karl Marx (Marxism in the strict sense) all his life, although he definitely rejected the idea of communism. This author defines Wolniewicz’s position as ‘Christianism’ rather than ‘Christianity’, because Wolniewicz admitted that Christianity was the basis of the Western civilization in public life. Despite this approach to the issue of faith, he was not – as far as we can say – a religious person in the traditional sense of the term.
Go to article

Authors and Affiliations

Jędrzej Stanisławek
1
ORCID: ORCID

  1. em., Politechnika Warszawska, Wydział Administracji i Nauk Społecznych, Pl. Politechniki 1, 00-661 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

According to Professor Czesław S. Bartnik, the scopes of both faith and culture are analogous to the human phenomenon. At the beginning, there is an individual person – hence both the faith and individual culture (microculture); then the specific community appears, and with it also the common culture (macroculture) as well as the community faith. Usually, culture is understood as an action that makes a person become more human (active aspect of culture). According to Bartnik’s personalism, the aspect of experience, any reception of the world (passive aspect of culture) should be added. The same dimensions can be seen in the experience of faith (active and passive). There is a correlation between faith (religion) and culture: religion defines culture, and culture defines religion (whereas culture is “earlier” in man than religion). The article shows that they both constitute a kind of dyad which leads to personalization of the human being (who nowadays is constantly threatened with unbelief and anti-culture – depersonalization). The culture–faith dyad is subject to the laws of history, and may assume various forms during its course. Former cultures used to be almost entirely built on natural faith in God although they had their atheist element, too. Currently, we already have an epoch of culture that strives to take an entirely atheist shape, however, even this culture does not exist without a religious (or pseudo-religious) form. However, the culture-faith dyad does not become disintegrated.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Jan Krzysztof Miczyński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł dotyczy osobistego stosunku osób prowadzących badania społeczne nad religią do przedmiotu ich studiów. Podejmuje kwestię autorefleksji w socjologii religii i krytycznie omawia propozycje namysłu nad usytuowaniem badawczym przedstawione przez Neitz oraz Altglas i Wooda. Propozycje te korespondują z postulatami silniejszego osadzania socjologii religii w teorii społecznej i problematyce relacji władzy. Niedostatecznie się jednak odnoszą do współczesnej debaty o epistemologii i metodologii nauk społecznych, która destabilizuje tożsamości, zwraca uwagę na polityczne i etyczne uwikłanie działalności akademickiej oraz na relacyjny charakter wytwarzania wiedzy. Artykuł zachęca do dalszego namysłu nad problematyką usytuowania badawczego w socjologicznych studiach nad religią. W obrębie studiów prowadzonych w Polsce ów namysł mógłby wzmocnić te kierunki analiz, które działają na rzecz przełamania praktyki badawczej zwanej „metodologicznym katolicyzmem”.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Hall
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Prezentowane opracowanie stanowi wynik badań religijności na Pomorzu Zachodnim w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej, gdzie dominują wsie po-PGR-owskie. Stawiany w prezentowanej analizie problem badawczy przyjął postać następującego pytania: czym charakteryzuje się religijność mieszkańców wsi w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej w wybranych parametrach religijności i w jakim stopniu posiada ona wymiar wspólnotowy? Dla zbadania tej perspektywy, oprócz standardowego wykorzystania socjologicznych doświadczeń badania religijności, wykorzystana została skonstruowana przeze mnie skala znaczenia wspólnotowości w religijności, odwołująca się do analizy czynnikowej.
Go to article

Bibliography

1. Adamus-Darczewska, Krystyna. 1968. Z zagadnień aktywności społeczno-gospodarczej parafii w Polsce. Roczniki Socjologii Wsi, 8: 53–68.
2. Altermatt, Urs. 1995. Katolicyzm a nowoczesny świat. Przekład Czesław Porębski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
3. Baniak, Józef. 1990. Religijność miejska w warunkach uprzemysłowienia i ruralizacji na przykładzie Kalisza. Studium socjologiczne. Poznań–Kalisz: Kaliskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
4. Bański, Jerzy. 2014. Współczesne typologie obszarów wiejskich w Polsce – przegląd podejść metodologicznych. Przegląd Geograficzny, 86, 4: 441–470.
5. Blackshaw, Tony. 2010. Key Concepts in Community Studies. London: Sage.
6. Bystroń, Jan. 1936. Kultura ludowa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
7. CBOS. 2014. Religijność polskiej wsi. Komunikat z badań BS/3/2014.
8. CBOS. 2020. Religijność Polaków w ostatnich 20 latach. Komunikat z badań 63/2020.
9. CBOS. 2022. Polski pejzaż religijny – z bliższego planu. Komunikat z badań 91/2022.
10. Ciupak, Edward. 1965. Kult religijny i jego społeczne podłoże; studia nad katolicyzmem polskim. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
11. Ciupak, Edward. 1961. Parafianie? (Wiejska parafia katolicka). Warszawa: Książka i Wiedza.
12. Ciupak, Edward. 1960. Kultura religijna wsi. Warszawa: Iskry.
13. Czarnowski, Stefan. 1946. Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego. W: S. Czarnowski, red. Kultura. Bydgoszcz: Spółdzielnia Wydawnicza Książka, 121–152.
14. Delanty, Gerard. 2003. Community. London–New York: Routledge.
15. Dingemans, Louis, Jean Rémy. 1966. Kryteria żywotności katolicyzmu. W: B. Cywiński, red. Ludzie, wiara – Kościół - Analizy socjologiczne. Warszawa: Biblioteka Więzi.
16. Dulczewski, Zygmunt. 2001. Mój dom nad Odrą. Problem autochtonizacji. Poznań ARP Promocja 21.
17. Firlit, Elżbieta. 2004. Parafia w społecznej świadomości. W: W. Zdaniewicz, S. H. Zaręba. Kościół katolicki na początku trzeciego tysiąclecia w opinii Polaków. Warszawa: Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego SAC, 143–176.
18. Firlit, Elżbieta. 1998. Parafia rzymskokatolicka w Polsce w okresie transformacji systemowej (studium socjologiczne). Warszawa: Elipsa.
19. Gajos, Leszek. 2007. Religijność mieszkańców podkarpackiej i zachodnioukraińskiej wsi w kontekście jednoczącej się Europy. Nadzieje i obawy związane z otwieraniem się wsi na nowe wartości. W: M. Libiszowska-Żółtkowska, red. Religia i religijność w warunkach globalizacji. Kraków: Nomos, 324–346.
20. Gałęski, Bogusław. 1966. Socjologia wsi. Podstawowe pytania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
21. Glock, Charles Y., Rodney Stark. 1965. Religion and society in tension. San Francisco: Rand McNally.
22. Gorlach, Krzysztof. 2006. Nowa polska socjologia wsi: kontynuacja czy zmiana? Roczniki Socjologii Wsi. Studia i materiały, 27: 42–61.
23. Gorlach, Krzysztof. 2004. Socjologia obszarów wiejskich. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
24. GUS (Główny Urząd Statystyczny). 1987. Rocznik statystyczny. Warszawa: GUS.
25. Hodge, David, Paul Cardenas, Harry Montoya. 2001. Spirituality and religious participation as protective factors among rural youths. Social Work Research 25, 3: 153–161.
26. Jamniak, Bartosz. 2020. Religijność i moralność katolików wiejskich. Studium socjologiczne na przykładzie parafii Niepokalanego Serca Najświętszej Maryi Panny w Świerznie. Rozprawa doktorska. Uniwersytet im. Adama Mickiewicz w Poznaniu, 2020. https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/26227. Dostęp 4.03.2023.
27. Kaczmarek, Kamil M. 2009. Religijność a zróżnicowanie społeczne, a więc czy klasy mają znaczenie. W: K. Podemski, red. Spór o społeczne znaczenie społecznych nierówności. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 373-390.
28. Klekotko, Marta. 2018. Między lokalnością a wspólnotowością, czyli o wspólnototwórczych właściwościach scen miejskich. Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 64: 5–19.
29. Knapik, Wioletta. 2010. Rola parafii w życiu wiejskich społeczności lokalnych. W: J. Baniak, red. Laikat i duchowieństwo w Kościele katolickim w Polsce. Problem dialogu i współistnienia. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 305–318.
30. Kongregacja do Spraw Duchowieństwa. 2020. Instrukcja. Nawrócenie duszpasterskie wspólnoty parafialnej w służbie misji ewangelizacyjnej Kościoła. Wrocław: Wydawnictwo TUM.
31. Królikowska, Anna M. 2014. Elementy „ludowe” w religijności współczesnej? Opuscula Sociologica, 4, 10: 5–16.
32. Majka, Józef. 1971. Socjologia parafii. Zarys problematyki. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.
33. Mariański, Janusz.1991. Religijność w procesie przemian. Szkice socjologiczne. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
34. Nelsen, Hart M., Raymond H. Potvin. 1977. The Rural Church and Rural Religion: Analysis of Data from Children and Youth The Annals of the American Academy of Political and Social Science. The New Rural America, 429: 103–114.
35. Nowakowski, Stefan. 1960. Przeobrażenia społeczne wsi opolskiej. Poznań: Instytut Zachodni.
36. Ossowski, Stanisław. 1967. Zagadnienie więzi regionalnej i więzi narodowej na Śląsku Opolskim. W: S. Ossowski, Dzieła. T. 3. Warszawa: PWN, 251–300.
37. Ott, Michael R. 2007. The Future of Religion: Toward a Reconciled Society. Boston: Brill-Haymarket Press.
38. Piwowarski, Władysław. 1983. Kościół ludowy a duszpasterstwo. W: W. Piwowarski, red. Religijność ludowa. Ciągłość i zmiana. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, 333–367.
39. Piwowarski, Władysław. 1963. Księża w opinii parafian wiejskich. Homo Dei, 2: 107–113.
40. Podedworna, Hanna. 2017. Zmiana paradygmatu rozwoju obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej, Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 63: 129– 140.
41. Potocki, Andrzej. 1987. Parafie bieszczadzkie. Przemyśl: Biblioteczka Przemyska.
42. Sadłoń, Wojciech. 2019. Zwierciadło polskiej wsi. Ciągłość i zmiana wiejskich parafii katolickich. W: M. Halamska, M. Stany, J. Wilkin, red. Ciągłość i zmiana. Sto lat rozwoju polskiej wsi, T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 351–388.
43. Stark, Rodney, Charles Y. Glock. 1998. Wymiary zaangażowania religijnego. W: W. Piwowarski, red. Socjologia religii. Antologia tekstów. Kraków: Wydawnictwo Nomos, 182–187.
44. Starosta, Paweł. 1989. Koncepcje zmiany wiejskiej społeczności lokalnej w tradycji socjologii polskiej. W: B. Jałowiecki, K. Z. Sowa, P. Dudkiewicz. Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 144–177.
45. Starosta, Paweł. 1994. Kształtowanie się wiejskich i małomiasteczkowych zbiorowości lokalnych w Polsce. Przegląd Socjologiczny, 44: 53–60.
46. Szauer, Remigiusz. 2022. Z dystansem i w potrzebie. Religijność i moralność mieszkańców diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Studium socjologiczne. Warszawa: ISKK.
47. Terelak, Albert, Sebastian Kołodziejczak. 2016. Wspólnota działania jako przejaw oraz czynnik rozwoju społecznego: autochtonizacja, integracja społeczna, rozwój podmiotowości wiejskich społeczności lokalnych Pomorza Zachodniego. W: G. Skąpska, Ż. Stasieniuk, red. Co po kryzysie? Warszawa: Polskie Towarzystwo Socjologiczne, 303–337.
48. Thomas, William I., Florian Znaniecki. 1976. Chłop polski w Europie i Ameryce. T. 1–5. Przekład Irena Wyrzykowska. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
49. Tӧnnies, Ferdinand. 2008. Wspólnota i stowarzyszenie. Rozprawa o komunizmie i socjalizmie jako empirycznych formach kultury. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
50. Wierzbicki, Zbigniew. 1976. Tradycyjna religijność wiejska. Studium porównawcze. Rocznik Nauk Społecznych, 7: 115–176.
51. Winter, Michael. 2008. The sociology of religion and rural sociology. Sociologia Ruralis 31, 2‐3: 199–208.

Go to article

Authors and Affiliations

Remigiusz Szauer
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Szczeciński
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Badając myśl Henryka Elzenberga, należałoby odróżniać pisma wydane za jego życia przez niego samego (nazywam je corpus) oraz rozszerzenie tego zespołu o wszelkiego rodzaju inedita i pisma rozproszone (proponuję nazwę opus). Corpus zostało świadomie opracowane przez Henryka Elzenberga jako jego autoprezentacja. Z pewnością zaliczyć tu można trzy książki: Kłopot z istnieniem (1963), Wartość i człowiek (1966) oraz Próby kontaktu (1966). Myślę, że dodatkowo trzeba tu włączyć także trzy naukowe monografie Elzenberga z czasów jego młodości: Le sentiment religieux chez Leconte de Lisle (1909), Podstawy metafizyki Leibniza (1917), Marek Aureliusz (1922). Pozostała zawartość dorobku Elzenberga stanowi jego pełne opus („dzieło”). Jest ona nieuporządkowana i szkicowa, ale cenna jako materiał do rekonstrukcji pełnego światopoglądu Elzenberga (jego „systemu”).
Go to article

Authors and Affiliations

Łukasz Kowalik
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The pontificate of Pope Francis, both in documents and in practice, takes on a pastoral character, emphasizing the evangelizing dimension. The encyclical Veritatis gaudium likewise presents the educational and academic mission of the Church from the same perspective. This paper provides a presentation of the Pope’s postulates understood as a new paradigm for Church education, resulting from a new cultural and social context. Pope Francis’ project is set in the more than fifty-year perspective of the reforms introduced by the Second Vatican Council, in particular Sapientia christiana, the document which has been governing the activities of theological faculties since 1979. Four criteria that ecclesial studies should demonstrate are indicated: a) the Christocentric kerygma building the ecclesial community, with an option for the poor, b) encounter and dialogue, characterized by authentic interaction on the level of religions and cultures, c) inter- and transdisciplinarity, which provide a tool for linking the academic achievements of all disciplines in the perspective of the transcendent Christian revelation, d) integration of academic centers which practice ecclesiastical studies and their collaboration with institutions of different religious and cultural traditions, with a view to an adequate diagnosis of global world problems and their resolution.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Andrzej Żmudziński
1

  1. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Secularity is a historical product of modern ages that signaled a diminishing role of transcendence in public as well as individual life, changing effectively the common understanding of key social institutions: economy, state, knowledge, the family, religion. It may take on the form of a neutral lack of transcendence in public life and personal orientation (secularization); it can also appear as an active ideological presence – an ambitious project to remove any reference to transcendence from public life in view of creating “a religion free zone” (secularism). In the first case secularity comes about as a result of a civilization process of subtraction, in which religion melts under the pressure of modern technology, science, economy, a new philosophical orientation, and political frameworks. In the second one, it assumes the form of a bellicose ideology which implies a specific agenda of actions against religion. Secularity came into being as an outcome of philosophical, cultural and political shifts that strived to free individuals from being subjects of the old moral order, and make them inde-pendent autonomous agents that live in the unprecedented conditions of novus ordo seculorum and secular, ordinary time.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Marek Hułas
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In his article, the author attempts at pointing out the initial conditions of inter-religious dialogue and the conditions under which it can be fruitful as a method of pursuing truth in Catholic theology. The initial conditions on the Christian part follow from the fact that dialogue is understood here as a form of love (agape), and from methodological assumptions of theology. On the one hand, what the author means is the capacity to witness to Christianity as a good in which all people should participate to the extent in which it is a gift of God. On the other hand, the author means humility with which the Church should perceive her historical limitations and weaknesses in receiving and expressing this gift. Such an attitude enables you to understand that the partner in dialogue may adopt a similar attitude to your own religion. The author emphasizes that although a symetry of initial assumptions of all the partners in dialogue is their natural desire, practically, the nature of a partner's distinctness may also comprise a distinct understanding of the aims and principles of dialogue. The least possible partner ship, according to the author, includes serious treatment of the partner and of the very issue of dialogue; it alsoincludes being representative and properly prepared along the principles of the given religion, readiness to listen and willingness to learn (at least to some extent) from the Christian partner. In the course of the dialogue, attention is given to sincerity and honesty in listening and presenting a subject, in asking and answering questions, and to the important role of the breaks between the meetings, necessary for ruminating and communicating the fruit of interreligious meetings at the forum of one's own theology, in the circle of one's fellow believers. Furthermore, the author points it out that - from the Christian point of view - we may expect results coming asa gift from God the depth of which supercedes what could result from learning truth from each other by the earthly partners of the dialogue. This possible gift brings about a human obligation to accept, express and share it with the brethren as suitablyas possible. One of the features of theology is unpredictability of its results. Application of interreligious dialogue as a method, and, especially the effects of its application are still, basically, an issue of the future of theology. However, one can mention some of them that can already be noted despite the scarcity of the initial steps made in this field so far: these include attempts at breaking stereotypes in thinking about other religions, questions asked with all seriousness about the role of other religions in God's plans for humanity, appreciation of ideas drawn upon from beyond Christianity, not only from the classical Greek philosophy.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Łukasz Kamykowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Do the humans nowadays enjoy the freedom of thinking? To what extent is the modern man critical of the flood of information, smooth words and beautiful truisms that come from newspapers, the Internet and television? G. K. Chesterton, an English writer and publicist of the 20th century, noticed the progressive decrease in thinking in the modern world, which seems to strive for relativization, shapelessness, disappearance of precisely defined words, and thus, for the lack of clear language. This is an extremely important phenomenon because human thoughtlessness leads to serious threats. For this reason the article analyzes the issues of Chesterton’s language blurs in contemporary discourse and their relation to the progressive thoughtlessness of the present times which increasingly absorb man into thoughtlessness of consumption. The second part of the article presents the concept of common sense by outlining its most important features and showing the inalienable need for religion and philosophy to return to clear thinking.
Go to article

Authors and Affiliations

Ewa Laskowska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Since Vatican II there have been issued many Church documents of different rank, which are explicitly devoted to dialogue with non-Christian religions or contain statements on the matter; there is also a very comprehensive bibliography on interreligious dialogue. The article presents three issues which occupy a signifcant place in these works. The frst is the theological bases for dialogue. They have been expressed in the trinitarian structure. At the heart of the dialogue is faith in God, the creator and father of all people, in the Son, through whom universal salvation took place and the Spirit, which everywhere personifes the salvation work of God in three persons. The second issue, which is the content of the article, expresses a unique position of Judaism in dialogue of Christianity with other religions. The importance of Israel for the emergence and existence of the Church, and at the same time for her salvation role for the entire Jewish people, is an important spur to the refection on the salvation relationship of christianity to other religions. The dialogue is diffcult to operate without a proper spiritual attitude. This issue is the subject of interest of the third point in the article. Spirituality shaped by attitudes of conversion and submission to the will of God, especially in the prayerful elation of the human heart, becomes a source of behaviours which are conducive to dialogue.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Tadeusz Dola
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Od świtu ludzkości, czasów organizowania się i gromadzenia wspólnot osadniczych, poprzez czasy formowania się pierwszych miast, towarzyszyła człowiekowi wiara w różnorodne bóstwa1. Wraz z rozwojem kulturowym i społecznym także systemy wierzeń ulegały ujednolicaniu, kodyfikacji i przyciągały coraz większą liczbę wiernych, stając się czynnikiem społeczno-politycznym wpływającym istotnie na kształt i kierunki rozwoju młodych cywilizacji. Wraz ze wzrostem znaczenia nowych idei, organizacji przez nie przestrzeni sacrum i formalizacji zachowań, zaczęto kult "przekuwać w kamień"2. Analizując architekturę sakralną każdej epoki i studiując jej historię, można zaobserwować jak zmieniała się sinusoida stosunków społecznych pomiędzy tolerancją i religijnym współistnieniem z jednej strony, a nienawiścią i dążeniem do dominacji z drugiej. We współczesnym, bardzo zróżnicowanym, pełnym mnogości wyznań i różnic kulturowych świecie, architekci stają przed wyzwaniem w jaki sposób kształtować architekturę sakralną aby służyła pokojowej koegzystencji, akceptowaniu różnic, nie będąc jednocześnie zarzewiem konfliktów, wzajemnych roszczeń i pretensji.
Go to article

Authors and Affiliations

Michał Dmitruk
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł podejmuje kwestię przenikania się dyskursów o homoseksualności z osobistym doświadczeniem osób, które rozpoznają w sobie pragnienie homoerotyczne. Dotyczy on mężczyzn, którzy zdecydowali się na formację kapłańską, a później odstąpili od studiów seminaryjnych i dziś deklarują się jako homoseksualni lub biseksualni, w większości jako rzymscy katolicy. Pokazuje, że mężczyźni ci na etapie przystępowania do formacji i w jej trakcie ulegali nie tylko wyobrażeniom o homoseksualności kształtowanym przez Kościół rzymskokatolicki, ale także wyobrażeniom obecnym w szerszej przestrzeni dyskursywnej, które w Polsce ostatnich dekad dynamicznie się zmieniały. Związane z seksualnością samorozumienie uczestników badań wchodziło zatem w różne, specyficzne dla danego momentu historycznego, związki z odczuwanym przez nich powołaniem i funkcjonowaniem w społeczności seminaryjnej.

Go to article

Authors and Affiliations

Dorota Hall
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In the present article, the author attempts to solve the paradox hidden in the declaration pronounced by Bogusław Wolniewicz who referred to himself as a ‘Non-Confessional Roman Catholic.’ First, the author analyses (1) the way Wolniewicz understood the sources of religion, and then, (2) how he defined the minimum of Christianity. (3) The author investigates whether it is possible to reconcile his acceptance of euthanasia with the teaching of the Church, and finally, (4) the author focuses on his evangelical aesthetics. By way of conclusion the study traces on similarities between the tychistic rationalism and Christianity.

Go to article

Authors and Affiliations

Anna Głąb
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper discusses selected topics in moral philosophy of Professor Bogusław Wolniewicz. His overall approach is marked by intellectual independence and analytic treatment of moral issues. The theory of values that he has endorsed can be described as a moderate non-religious absolutism based on weak metaphysical principles. Although in general his normative position can be assimilated to the views of an enlightened liberal, it also clashes with that position insofar as he proclaimed the existence of ontological evil and supported legitimacy of death penalty.

Go to article

Authors and Affiliations

Joanna Górnicka-Kalinowska
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The most interesting area of ethical considerations by Bertrand Russell belongs to the field of metaethics and concerns the meaning of basic ethical concepts and their epistemological status. In the classic dispute between cognitivism and noncognitivism, Russell has chosen the emotivist position which deprives moral opinions of any cognitive value by treating them as an expression of individual emotive attitudes. Thus, he advocates a kind of subjectivism in ethics, and at the same time he refutes all arguments ascribing to moral phenomena specific objective qualities independent of human attitudes and emotions. He also puts to doubt all sources of morality that have a religious character. His own normative statements concerning metaethical issues are so phrased, however, that a serious methodological doubt arises: Is it possible to practice normative ethics without using an objectivist hypothesis?
Go to article

Authors and Affiliations

Joanna Górnicka‑Kalinowska
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, ul. Kra-kowskie Przedmieście 3, 00-927 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents a new interpretation of the concept of a Russian thinker that emerged at the turn of the 19th and 20th centuries. It was fanned by Nikolai Fyodorov, who is now considered one of the forerunners of Western transhumanism. The concept of the religion of technology, taken from David Noble, is a thread that unites the unsystematic, incomprehensible, even irrational thought of the Russian philosopher. The article is written in the form of a polemic with the generally accepted interpretation of this idea, which was proposed by the Polish historian of philosophy Andrzej Walicki. The issue of the opposition of the ideas of secularism and postsecularism is crucial to this polemics.
Go to article

Authors and Affiliations

Halina Rarot
1
ORCID: ORCID

  1. Politechnika Lubelska, Wydział Podstaw Techniki, ul. Nadbystrzycka 38, 20‑618 Lublin
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł jest próbą zaprezentowania intelektualnej biografii Henryka Elzenberga. Elzenberg dążył do przezwyciężenia swojego pesymistycznego światopoglądu. Początkowo skłaniał się do filozoficznie uzasadnianego nacjonalizmu, łączonego z arystokratycznym kulturalizmem. Rozczarowany realiami życia i brakiem możliwości realizowania postulowanych idei, zwrócił się ostatecznie w stronę naturalnej, bezwyznaniowej mistyki.
Go to article

Authors and Affiliations

Mirosław Tyl
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This essay presents an intellectual profile of Roger Scruton. Its contents have been gathered from personal reminiscences of the author about their friendly encounters and discussions of books that inspired them both when Scruton was involved in the activities of the anti-communist opposition in East-Central Europe. His motives and ventures are tentatively reconstructed. He has been remembered in Poland as a conservative thinker and intellectual figure with views that are shown here against the background of his past and in the context of his efforts to understand religion with its practices, origin, the role in Western and local communities, and its bearing on the changes that have occurred European culture.

Go to article

Authors and Affiliations

Zdzisław Krasnodębski
ORCID: ORCID

This page uses 'cookies'. Learn more