Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 8
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper critically considers Alfried Längle’s view presented in his book Gdy rodzi się pytanie o sens. Praktyczne zastosowanie logoterapii [ When the Question of Sense Arises. The Practical Application of Logotherapy] (Warszawa 2016). It invites to reflection focused on the problem of the sense of existence.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Błaszczyk
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł jest próbą prezentacji poglądów filozoficznych na pochodzenie ludzkiej zdolności interpretacji i rozumienia znaczeń. Autor inspiruje się wynikamy współczesnych nauk biologicznych, kognitywistycznych i psychologicznych, w świetle których można przeciwstawiać się koncepcjom hermeneutycznym, jakie tkwią w nowożytnej tradycji antropocentrycznej. Chciałbym zarysować wyjaśnienie statusu bytowego tzw. kompetencji hermeneutycznych w formie znaturalizowanej, która nie unika płynnego stopniowania struktur czy umiejętności podmiotowych bez popadania w trywialny redukcjonizm. Będę twierdził, że choć pełne ukształtowanie procesów rozumienia pozostaje zarezerwowane dla konkretnych grup spośród gatunku ludzkiego, to można racjonalnie uzasadnić, że u odmiennych gatunków zwierząt i bezpośrednich przodków człowieka mamy już do czynienia z elementami hermeneutycznych kompetencji, które legły u podstawy pojęcia Dasein. Jeżeli zasadniczym problemem książki Konrada Lorenza Odwrotna strona zwierciadła była próba rekonstrukcji historii naturalnej ludzkiego poznania i polemika z tradycją Kanta co do istoty poznania, to niniejsza praca stanowi zalążek refleksji nad naturalną historią ludzkiego rozumienia oraz nad polemiką z antropocentryczną hermeneutyką filozoficzną. Głównym celem pracy jest przyjrzenie się hipotezie, jakoby podmiotowe egzystencjały rozumienia, nastrojenia czy bycia-w-świecie można było ujmować w formie naturalnych adaptacji organizmów ludzkich i pozaludzkich.
Go to article

Authors and Affiliations

Marcin Urbaniak
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author explicates the concepts of nihilism and the meaning of life as they have been presented by Ivan Turgenev in his masterpiece Fathers and Sons. She examines in detail the question whether Bazarov’s attitude, the novel’s main protagonist’s, challenges traditional ways of living and points to a deeper and more objective meaning of life, or whether his challenge is intended as an attempt to eliminate all prospect of objective meaning attributable to life, and leaves only one viable option, namely that life must be interpreted in purely subjective terms. Relying on her own analysis of Bazarov’s existential outlook, the author contrasts his qualms with the outlook of the main protagonist of the short story Rudin, which shows a man of a completely different character from Bazarov’s. These two incompatible conceptions of life adopted by entirely different characters evoke a somber image of Russian nihilism and help to illuminate ethical assumptions and practical implications of that attitude.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Głąb
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Wydział Filozofii, Al. Racławickie 14, 20-950 Lublin
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of the paper is to shed light on the theoretical background of the inclusion of health in the standard of living studies, and the use of two of its specifi c measures — life expectancy at birth and body height. Hence, the article describes the idea of capabilities and functionings developed by Amartya Sen as a proposed solution to the limitations of the classic measurement of the standard of living.

Go to article

Authors and Affiliations

Bartosz Ogórek
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of the study is to show the essential elements of theological anthropology contained in the scientific work of Fr prof. Marian Rusecki. The problem is presented and resolved in five points. The following issues were presented in turn: man created by God (1); the Christ dimension of the human person (2); Homo Paschalis (3); the anthropogenic dimension of Christianity (4) and showing the meaning of life as a task for fundamental theology (5). Rusecki’s constitutive belief, which is the core of the above anthropological themes, is that understanding the mystery of man is possible only through divine Revelation. The definitive truth about man has its source and explanation in the Logos, Jesus Christ, true God and true Man. Therefore, the professor’s anthropology can be described as theological, Christocentric and ecclesiological. Particularly interesting are the elements of paschal anthropology, in which the issue of homo Paschalis was highlighted. Rusecki’s postulate that fundamental theology even more clearly undertakes to study the issue of the meaning of life, which is crucial for man, is also reasonable.
Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Jacenty Mastej
1

  1. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

University and the Church need each other. Following the example of Christ incarnated, Christianity “incarnates” the spiritual. The Church and theology need university and cooperation with other sciences to be able to “incarnate” Christ’s issue into our world. Th e university, on the other hand, needs the Church and theology because otherwise it would be deprived of cultural and spiritual foundation: there is no alternative to a discussion about Christ (God and a human). Theology is sometimes defined as scientia fidei; it is determined by the mind and faith. It’s a discussion about God, but due to the Christ event it is also a discussion about mankind. Th erefore it has the form of a dialogue, a discussion. The dialogue is always held in a specific context (nowadays postmodern), in which theology not only has to ask but also answer the question about the meaning. In this sense it is wisdom. Theology as a discussion has to approach the most urgent human problems. These include agnosticism towards which Benedict XVI suggests the “veluti si Deus daretur” rule, relativism in case of which theology cannot stop asking about truth, despair in case of which theology reminds about God, in whom there is no darkness.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Jerzy Szymik
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Meaning of Life by Yevgeny Trubetskoy (1863–1920) is one of the most important works of the religious-philosophical renaissance in Russia. The book addresses the issue of value of human life despite the evidence of evil, violence and moral decline. In order to achieve his aim the Russian thinker referred to the philosophy of all-unity and the category of revelation. However, he understood the latter category in two ways: broad and narrow. In the broad sense the higher meaning of revelation (all-unity) is constantly revealed to humans, which allows them to cognize and develop. In the narrow sense revelation came from Jesus Christ who has revealed the deepest sense of life by means of His paschal mystery. Every human being has a choice to accept or reject the content of the narrow revelation. Such things as collective consciousness, community-based experience, living within church, eucharist, and common responsibility not only for the fellow believers, but also for the whole creation – can help to accept the narrow revelation. The following article discusses also the aspects of natural revelation, revelation in non-christian religions, conditions and characteristics of christian revelation.

Go to article

Authors and Affiliations

O. Adam Trochimowicz OFMCap
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Stanowisko Feuerbacha nazywam antropomorfizmem co do pojęcia Boga, krócej – antropomorfizmem teologicznym. Uznaję je za teorię, i akceptuję. Teza główna tej teorii głosi (w sformułowaniu semantycznym): w każdej deskrypcji „Bóg” (takiej, że jej skrótem jest nazwa „Bóg”) występują wyłącznie wyrażenia dotyczące człowieka. W języku mentalistycznym natomiast (endemicznym Feuerbachowi): nie ma w pojęciu Boga niczego, co wykraczałoby treściowo poza pojęcia dotyczące człowieka. Antropomorfizm Feuerbacha ma wersję słabą oraz wersję mocną. Słaba – pojęcie Boga ma faktycznie feuerbachowską charakterystykę. Mocna – feuerbachowska charakterystyka pojęcia Boga jest konieczna na sposób konieczności przyrodniczej. Wersje te można zespolić, korzystając z dictum znalezionego dla opisu analogicznej sytuacji – ignoramus et ignorabimus. Antropomorfizm Feuerbacha konfrontuję z najmocniejszym argumentem, jaki potrafię sobie wyobrazić – z argumentem wymierzonym w naturalizm, rezerwuar przesłanek Feuerbacha. Argument ten dozbrajam obiecującą ontologią pojęć, zaczerpniętą od Bernarda Bolzano. Pokazuję na koniec, że maszyneria ta nie pracuje, a (niefeuerbachowskie) absolutne pojęcie Boga jest (uwaga: zależność o kontrintuicyjnym przebiegu!) niekonstruowalne, bo nieskonstruowane. W tym położeniu, mając antropomorfizm teologiczny za hipotezę przyrodniczą, czekam cierpliwie (zgodnie skądinąd z postulatem Stratona) na jej obalenie.
Go to article

Authors and Affiliations

Bohdan Chwedeńczuk

This page uses 'cookies'. Learn more