Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 5
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W pracy opisano skomplikowaną i bujną historię budynku dawnego dworu Gorajskich przy ul. Bernardyńskiej 12 w Lublinie. Uwzględniono powszechnie znane fakty i dokumenty historyczne z życia budynku jak i te dopiero poznane. Przy uwzględnieniu istniejących prac badawczych i projektów oraz oględzin i badań własnych udało się wykonać analizę architektoniczną, z wykonaniem rozwarstwienia i określenia faz przekształceń budynku. Praca ta pozwoliła na umieszczenie dworu Gorajskich jako jednego z zapomnianych ale ciągle zachowanych dworów magnackich powstałych w XVII wieku na lubelskim Żmigrodzie.
Go to article

Authors and Affiliations

Krzysztof Janus
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

An analysis of sustainable development goals made it possible to distinguish three key aspects of shaping pedestrian-friendly streets: the functional, social, and environmental ones. Focusing on these selected aspects, the main threats to this group of users in the Polish streets were presented. Based on the analysis of the standards and good practices in street design from the recent years for selected Polish cites, the main directions of activities and solutions aimed at eliminating threats making up the contemporary trends in shaping urban streets were identified.
Go to article

Bibliography

Ahmed, N., Elshater, A., Afifi, S. (2019), ‘The Community Participation in the Design Process of Livable Streets’ [in:] Bassioni G. i in. (eds.) Innovations and Interdisciplinary Solutions for Underserved Areas. InterSol, 2019. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 296, Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-34863-2_13.
Appleyard, B., Cox, L. ‘At home in the Zone. Creating livable streets in the U.S.’, Planning, 72(9)2006, pp. 30–35.
Appleyard, D., Gerson, M.S., Lintel, M. (1981), Livable streets, Berkeley: University of California Press.
Bell, S. (2004), Elements of Visual Design in the Landscape, London & New York: Spon Press.
Bierwiaczonek, K. (2016), Społeczne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brzeziński, A. (2015) ‘Czym może być zrównoważony transport miejski’ [w:] Kalinowska, A. (red.) Miasto idealne — miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, pp. 53–60.
Brzeziński, A. (red.) (2013), Poradnik. Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich, Warszawa: TransEko.
Cichy-Pazder, E., Markowski, T. (2009), ‘Karta Przestrzeni Publicznej’, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Nowa Urbanistyka — nowa jakość życia, Urbanista, 15, pp. 14–18.
City Resilience Profiling Tool (2018) UN Habitat, [online] http://urbanresiliencehub.org/wp-content/uploads/2018/10/CRPT-Guide-Pages-Online.pdf, (accessed: 11.03.2021).
Colville-Andersen, M. (2019), Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe, Kraków: Wydawnictwo Wysoki Zamek.
Engwicht, D. (1999), Street reclaiming: creating livable streets and vibrant communities, Gabriola Island: New Society Publishers.
Fonseca, F. et al. (2019), ‘Smart Pedestrian Network: An Integrated Conceptual Model for Improving Walkability’ [in:] Pereira P. et al. (eds.) Society with Future: Smart and Liveable Cities, SC4Life 2019, Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 318. Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-030-45293-3_10.
Forsyth, A., Southworth, M. ‘Cities afoot: pedestrians, walkability and urban design’, Journal of Urban Design, 13(1)2008, pp. 1–3, https://doi.org/10.1080/13574800701816896.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej (GSUM) (2020), Biuro Rozwoju Gdańska, [online] https://baw.bip.gdansk.pl/api/file/GetZipxAttachment/216/1188098/preview (accessed: 26.04.2021).
Gdańsk Programy Operacyjne 2023 (2015), Uchwała nr XVII/514/15 Rady Miasta Gdańska z dnia 17 grudnia 2015 roku.
Gehl, J. et al. (2006), New City Life, Kopenhagen: The Danish Architectural Press.
Gehl, J. (2017), Miasta dla ludzi, Kraków: Wydawnictwo RAM.
Global Street Design Guide (2016), Global Designing Cities, https://globaldesigningcities.org/publication/global-street-design-guide/, (accessed: 26.04.2021).
Gunawardena, K.R., Wells, M.J. i Kershaw, T. ‘Utilising green and bluespace to mitigate urban heat island intensity’, Science of The Total Environment, 584-585, 2017, pp. 1040–1055, https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.01.158.
Ignatieva, M., Stewart, G.H., Meurk, C. ‘Planning and design of ecological networks in urban areas’, Landscape and Ecological Engineering, 7, 2011, pp. 17–25, https://doi.org/10.1007/s11355-010-0143-y.
Im, J. ‘Green Streets to Serve Urban Sustainability: Benefits and Typology’, Sustainability, 11(22)2019, pp. 64–83, https://doi.org/10.3390/su11226483.
Jacobs, J. (1961), The Death and Life of Great American Cities, New York: The Modern Library.
Jasiński, A. ‘Wielkomiejski dylemat — przestrzeń publiczna czy przestrzeń bezpieczna’, Przestrzeń i Forma, 12, 2009, pp. 320–350.
Kabisch, N. et al. (eds.) (2017), Nature-Based Solutions to Climate Change Adaptation in Urban Areas, Cham: Springer International Publishing AG.
Karlikowska, J. i Kimic, K. ‘Idea uspokojenia ruchu ulic miejskich w XX i XXI wieku — przemiany w zakresie priorytetów społecznych i przyrodniczych’, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 3, 2017, s. 87–113.
Kim, Y.J., Lee, C., Kim, J.H. ‘Sidewalk Landscape Structure and Thermal Conditions for Child and Adult Pedestrians’, International journal of environmental research and public health, 15(1)2018, 148, https://doi.org/10.3390/ijerph15010148.
Kimic, K. ‘Wspomaganie projektowania uniwersalnego przestrzeni publicznych przez zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w meblach miejskich’, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, CLXXVI, 176, 2017, Warszawa: KPZK PAN, s. 175–196, https://doi.org/10.24425/118573
Kimic, K., Maksymiuk, G. i Suchocka, M. ‘The application of new technologies in promoting a healthy lifestyle: selected examples’, Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 43, 2019, pp. 121–130, https://doi.org/10.2478/bog-2019-0008.
Kingsbury, K.T., Lowry, M.B. i Dixon, M.P., ‘What Makes a “Complete Street” Complete?: A Robust Definition, Given Context and Public Input’, Journal of the Transportation Research Board, 2245(1)2011, pp. 103–110, https://doi.org/10.3141/2245-13.
Lis, A. (2011), Struktura przestrzenna i społeczna terenów rekreacyjnych w osiedlach mieszkaniowych Wrocławia z lat 70.-80. ubiegłego stulecia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Lorens, P. (2007), Tematyzacja przestrzeni publicznej miasta, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Lusher, L. i Seaman, M. (2008), Streets to live by: How liveable street design can bring economic, health and quality-of-life benefits to New York City, e-book library. http://www.transalt.org/files/newsroom/reports/streets_to_live_by.pdf, (accessed: 14.03.2021).
Lusk, A.C., Ferreira da Silva Filho, D. i Dobbert, L. ‘Pedestrian and cyclist preferences for tree locations by sidewalks and cycle tracks and associated benefits: Worldwide implications from a study in Boston, MA’, Cities, 106, 102111, https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.06.024.
Lynch, K. (2011), Obraz miasta, Kraków: Archiwolta.
Manderscheid, K. (2009), ‘Unequal Mobilities’ [in:] Ohnmacht T., Maksim H., Bergman M.M. (eds.) Mobilities and Inequality, London & New York: Routledge.
Mehta, V. (2013), The Street: A Quintessential Social Public Space, New York: Routledge.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020 (2013), Warszawa: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Nawrath, M., Kowarik, I. i Fischer, L.K. ‘The influence of green streets on cycling behavior in European cities’, Landscape and Urban Planning, 190, 2019, 103598, https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2019.103598.
Nelicki, A., Zachariasz, I. ‘Skuteczność planowania przestrzennego na poziomie lokalnym a partycypacja społeczna’, Zarządzanie Publiczne, 2(4)2008, ss. 97–108.
Olszewski, P. et al. ‘Problems with assessing safety of vulnerable road users based on traffic accident data’, Archives of Civil Engineering, LXII(4/2)2016, pp. 149–168, https://doi.org/10.1515/ace-2015-0113.
Peñalosa, E. (2013), Why buses represent democracy in action, TED Conferences LLC, New York.
Plan adaptacji miasta Gdańska do zmian klimatu do roku 2030 (2019), Uchwała nr XIII/249/19 Rady Miasta Gdańska z dnia 29 sierpnia 2019 roku.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdańska 2030 (2018), Załącznik do uchwały Nr LV/1615/18 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 czerwca 2018 roku.
Reclaiming city streets for people. Chaos or quality of life? (2004), European Commission, [online]. https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf (accessed: 26.04.2021).
Rizwan, A.M., Dennis, L.Y.C., Liu, C. ‘A review on the generation, determination and mitigation of Urban Heat Island’, Journal of Environmental Sciences, 20(1)2008, pp. 120–128.
Safer roads for all. The EU good practice guide (2017), European Commission, [online] https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/safer_roads4all.pdf (accessed: 26.04.2021).
Sarmiento, O.L. et al. ‘Reclaiming the streets for people: Insights from Ciclovías Recreativas in Latin America’, Preventive Medicine, 103(S)2017, pp. 34–40.
Sattlegger, L., Rau, H. ‘Carlessness in a car‐centric world: A reconstructive approach to qualitative mobility biographies research’, Journal of Transport Geography, 53(5)2016, pp. 22–31.
Säumel, I., Weber, F., Kowarik, I. ‘Toward livable and healthy urban streets: Roadside vegetation provides ecosystem services where people live and move’, Environmental Science & Policy, 62, pp. 24–33, https://doi.org/10.1016/j.envsci.2015.11.012.
Standardy planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury (2020), Zarządzenie nr 2785/20 Prezydenta Wrocławia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie Standardów planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury.
Strategia Rozwoju Miasta Gdańska 2030 Plus (2014), Uchwała nr LVII/1327/14 Rady Miasta Gdańska z dnia 25 września 2014 roku.
Strategia Rozwoju Systemu Transportu Pieszego (2011), Urząd m.st. Warszawy, Warszawa: TransEko.
Strategia Rozwoju #Warszawa2030 (2018), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXVI/1800/2018 z 10 maja 2018 roku.
Strategia Wrocław 2030 (2018), Uchwała Nr LI/1193/18 z dnia 15 lutego 2018 roku w sprawie strategii rozwoju Wrocławia pod nazwą „Strategia Wrocław 2030”.
Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne (2009), Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LVIII/1749/2009 z 9 lipca 2009 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska (2018), Biuro Rozwoju Gdańska, Uchwała nr LI/1506/18 Rady Miasta Gdańska dnia 23 kwietnia 2018 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (2006), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dnia 10 października 2006 roku (z późn. zm.).
Suchocka, M. et al. ‘Designing hotspots in the public spaces and public greenery of modern cities — selected issues’, Ecological Questions, 30(4)2019, pp. 83–91, http://dx.doi.org/10.12775/EQ.2019.030.
Suchocka, M., Siedlecka, M. ‘Powierzchniowe systemy infiltracyjne z możliwością retencji wody jako metoda odwadniania nawierzchni dróg i ulic’, Drogownictwo, 4, 2017, ss. 128–136.
Symon, E. (2020), Wypadki Drogowe w Polsce 2019, Warszawa: Instytut Transportu Samochodowego.
Szatan, M. ‘Zanikanie przestrzeni publicznej we współczesnych miastach’, Palimpsest — Czasopismo Socjologiczne, 2, 2012, s. 91–100.
Szczepanowska, H.B. ‘Drzewa w mieście — zielony kapitał wartości i usług ekosystemowych’, Człowiek i Środowisko, 39(2) 2015, s. 5–28.
Szopińska, E., Zygmunt-Rubaszek, J. (2010), Propozycja standardów w zakresie kształtowania zieleni wysokiej miejskich tras komunikacyjnych, Wrocław: Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.
Szulczewska, B. (2018), Zielona infrastruktura: czy koniec historii?, Studia KPZK, 189, Warszawa: PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Tyburek, J. (2017), ‘Urban resilience, czyli zarządzanie kryzysami i zapewnianie odporności miejskiej 2.0’ [w:] Czapska J., Mączyński P., Struzińska K. (ed.) Bezpieczne miasto. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej praktykom, Kraków: Wydawnictwo JAK, s. 168–191.
von Schönfeld, K.C, Bertolini, L. ‘Urban streets: Epitomes of planning challenges and opportunities at the interface of public space and mobility’, Cities, 68, 2017, pp. 48–55, https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.012.
Wejchert, K. (1984), Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Wieteska-Rosiak, B. ‘Hybrydyzacja przestrzeni publicznej miasta w kontekście adaptacji do zmian klimatu’, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 365, 2018, s. 30–44.
Wiszniowski, J. (2019), Kształtowanie ulicy jako przestrzeni publicznej, Wrocław: Oficyna Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej.
Wrocławska Polityka Mobilności (2013), Załącznik do Uchwały nr XLVIII/1169/13 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 września 2013 roku.
Wrocławskie standardy kształtowania przestrzeni miejskich przyjaznych pieszym (2017), Wrocław: Gmina Wrocław.
Zarządzenie nr 1217/19 Prezydenta Wrocławia z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Wrocławia.
Zarządzenie nr 1682/2017 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 23 października 2017 roku w sprawie tworzenia na terenie miasta stołecznego Warszawy dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dla pieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności i percepcji.
Żmudzka, E. (2012) ‘Zmiany częstości występowania chmur opadowych w Polsce (1966–2000)’ [w:] Magnuszewski, A. (red.) Hydrologia w ochronie i kształtowaniu środowiska, Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, Warszawa: Komitet Inżynierii Środowiska PAN, 69, 2012, s. 71–81.
Go to article

Authors and Affiliations

Michelle Mbazuigwe
ORCID: ORCID
Kinga Kimic
1
ORCID: ORCID

  1. Warsaw University of Life Sciences — SGGW, Institute of Environmental Engineering, Department of Landscape Architecture
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu odnoszącej się do informacji teoretycznych, a także wybranych realizacji, dokonano identyfi kacji kilkunastu koncepcji uspokojenia ruchu tworzonych od lat 20. XX wieku do początku XXI wieku. Celem niniejszej publikacji jest ukazanie rozpoznanych koncepcji w ujęciu chronologicznym, przypisując je do kolejnych okresów planowania miast w omawianym okresie, jak i kolejnych generacji tej grupy koncepcji na tle zmian w zakresie dominacji ruchu kołowego w przestrzeni ulic. Uwzględniono rozróżnienie na koncepcje uspokojenia ruchu dedykowane obszarom śródmiejskim miast oraz obszarom mieszkalnym. Charakterystykę poszczególnych koncepcji omówiono z rozróżnieniem na zagadnienia takie, jak uprzywilejowane grupy użytkowników (którym dedykowana była dana koncepcja), główne założenia i cele koncepcji, maksymalna prędkość pojazdów, udział zieleni przyulicznej, formy i elementy zagospodarowania sprzyjające aktywności społecznej na ulicy. Uzasadnieniem dla takiego podejścia jest postępujący obecnie trend obejmowania obszarów śródmieść strefami ograniczenia ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, a także deficyt w zakresie udziału zieleni w miastach.
Go to article

Authors and Affiliations

Joanna Karlikowska
Kimic Kinga
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper describes the political use of symbols of childhood and orphanhood in the current policy of the Russian authorities. At the beginning of the Bolshevik regime, homeless children (bezprizorni) became a subject of interest for the security apparatus organized by F. Dzerzhinsky. At that time, A. Makarenko developed his innovative pedagogical approach. These activities were designed to create a “new Soviet man”. After the collapse of the Soviet Union, Russia again faced the problem of homeless children. After several years, however, children and orphans are now being used as a symbol of vulnerability in the government policy of the Kremlin. As an answer to the so-called “Magnitsky Act”, the Russian authorities implemented the “DimaYakovlev law” prohibiting adoptions of Russian children to the United States. In addition to this, the child as a symbol of innocence and vulnerability is an invariant element in the policy of the Russian authorities. This combines symbolism associated with bravery, dedication and sacrifice, allowing justification of the current political course of power in Russia.

Go to article

Authors and Affiliations

Wojciech Siegień
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Buildings with religious functions were among the extant buildings of Ancient times. Among the buildings having existed since ancient history in Iran and which were regarded by Iranians as places for worship and rituals, one could refer to fire temples, idol-temples and monasteries, (synagogue and convents). Unlike the aforementioned buildings, Catacombs in ancient times were places for burying the dead. Thus, like the aforementioned buildings, they had religious functions. Many writers of works belonging to Islamic era paid attention to many of these buildings. All of the authors admitted the existence of such buildings and their religious functions although the Islamic authors did not have profound knowledge about these archeological buildings and their descriptions and reports about such buildings were intermingled with legend. The present paper is an attempt to examine the religious functions of these buildings and search in descriptions and reports of Islamic authors with a descriptive-analytic approach. The assumption of this research is based on the fact that and the collection of reports from the historical texts of the Islamic period is very brief, and because of the time gap between the era of building prosperity and the time of recording and recording them in these monuments, it is scattered and somewhat legendary. The result of this research suggests that in the descriptions of most Islamic historians, the principle of the existence of these fire temples and their religious function is confirmed by the relative domination of Islam. But in part, the prosperity and the existence of the conquerors and the conversion of the peoples of the prominent countries into Islam have prevented the display of a clear image of these works.

Go to article

Authors and Affiliations

Kurosh Salehi
Arezou Nazar

This page uses 'cookies'. Learn more