@ARTICLE{Żmudziński_Marek_«Iure_2018, author={Żmudziński, Marek}, volume={Tom 13}, pages={129-143}, journal={Studia Nauk Teologicznych PAN}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Polskia Akademia Nauk - Komitet Nauk Teologicznych}, abstract={Artykuł jest prezentacją poglądów ukazujących katolickie i ewangelickie stanowisko dotyczące funkcji prymacjalnej Biskupa Rzymu i jego pochodzenia. Kluczowe sformułowanie, które jest osią kontrowersji brzmi iure divino i iure humano, wskazując na boskie albo ludzkie pochodzenie prymatu. Katolicki pogląd wyraża przekonanie, że Jezus Chrystus powołał do istnienia Kościół i wyposażył go w stałe elementy strukturalne: prymat i apostolat. Teza ta jest traktowana jako imperatyw wiary. Oparta jest na tekstach ewangelijnych, które podkreślają pierwszeństwo św. Piotra Apostoła w gronie Dwunastu oraz w pierwotnym Kościele. Eklezjologia katolicka stwierdza, że nie był to tylko osobisty przywilej Piotra ale stały element struktury Kościoła, który na Soborze Watykańskim I otrzymał formalny status dogmatu. Reformacja nie negowała samej funkcji prymacjalnej, ale sposób jej sprawowania oraz jej genezę. Przyjmuje od początku, że jest to element ukształtowany w historycznym rozwoju Kościoła. Dialog ekumeniczny katolicko-luterański wypracował stanowisko zmierzające do tratowania pochodzenia prymatu jako problemu mniej istotnego, na rzecz podkreślania komunijnego wymiaru Kościoła z istotną funkcją jednoczącą i prezentującą na zewnątrz całe chrześcijaństwo. Podstawową przesłanką jej wiarygodności jest oparcie na Ewangelii.}, type={Artykuły / Articles}, title={«Iure divino» i «iure humano» prymatu papieskiego w dialogu katolicko-luterańskim}, URL={http://journals.pan.pl/Content/104105/PDF/9.%20Zmudzinski.pdf}, doi={10.24425/119666}, keywords={prymat, ekumenizm, jedność, papież, Kościół, reformacja}, }