@ARTICLE{Krawiec_Andrzej_Źródłowe_2019, author={Krawiec, Andrzej}, number={No 1}, journal={Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria}, pages={93-113}, howpublished={online}, year={2019}, publisher={Komitet Nauk Filozoficznych PAN}, publisher={Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego}, abstract={Martin Heidegger w rozprawie Źródło dzieła sztuki (Der Ursprung des Kunstwerkes) (1935–36) wyznaczył nowy sposób myślenia o sztuce, wykraczający poza tradycyjnie rozumianą estetykę czy nawet filozofię sztuki. Niektóre myśli Heideggera wydają się jednak niedopowiedziane do końca, lecz jedynie sygnalizują dużą problematyczność zarówno doświadczania dzieł sztuki, jak i samej kwestii źródła sztuki. Dopełnienie i rozwinięcie myśli zawartych w rozprawie Heideggera stanowią w niniejszym artykule analizy terminów „trwoga” i „okamgnienie” z Bycia i czasu, a powiązanie sztuki z tymi dwoma wyróżnionymi fenomenami fundamentalno-ontologicznej analityki jestestwa rzuca nowe światło na status sztuki oraz jej znaczenie egzystencyjne. Głównym celem autora jest wykazanie opartego na nieskrytości, aletheicznego związku pomiędzy doświadczeniem „praźródła” dzieła sztuki a nastrojem trwogi, a także, w konkluzji, wskazanie na „wydarzanie Bycia” jako na istotowe, niemetafizyczne „podłoże” sztuki.}, type={Artykuły / Articles}, title={Źródłowe doświadczenie sztuki w filozofii Martina Heideggera}, URL={http://journals.pan.pl/Content/110520/PDF/P.Filoz.%201-19%206-A.Krawiec.pdf}, doi={10.24425/pfns.2019.126636}, keywords={aletheia, fenomenologia, M. Heidegger, istota, okamgnienie, sztuka, trwoga, źródło (Ursprung)}, }