@ARTICLE{Szymborska_Dorota_Auta_2020, author={Szymborska, Dorota}, number={No 3}, journal={Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria}, pages={87-93}, howpublished={online}, year={2020}, publisher={Komitet Nauk Filozoficznych PAN}, publisher={Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego}, abstract={Artykuł przedstawia możliwe drogi rozwoju procesów decyzyjnych w pojazdach autonomicznych. Najwyższy stopień autonomiczności oznacza, że to nie kierowca, ale system (maszyna, sztuczna inteligencja) podejmuje decyzje o czynnościach na drodze. Całkowita autonomiczność pojazdów zapewnia przewidywalność, ogranicza ilość wypadków, ale też wiąże się z koniecznością wypracowania systemów etycznych, do których w sytuacjach kryzysowych sztuczna inteligencja będzie mogła się odwołać. Oczywiste jest, że nie można przewidzieć wszystkich sytuacji, które zaistnieją na drogach, dlatego konieczne jest stworzenie praw robotowo-ludzkich, które będą nowym i obowiązującym wszystkich dekalogiem. Kluczowa jest kwestia tego, by prawa robotowo-ludzkie były powszechne, transparentne i rzeczywiście odnosiły się do wszystkich podmiotów; w innym układzie na drogach będzie panował chaos, a prognozowany spadek ilości wypadków, zamierzony dzięki wprowadzeniu pojazdów autonomicznych, nie dojdzie do skutku.}, type={Artykuły / Articles}, title={Auta autonomiczne i ich wybory}, URL={http://journals.pan.pl/Content/117072/PDF/2020-03-PFIL-07-Szymborska.pdf}, doi={10.24425/pfns.2020.133976}, keywords={auta autonomiczne, pojazdy autonomiczne, etyka, przyszłość, motoryzacja, bezpieczeństwo, dylematy etyczne}, }