@ARTICLE{Lost-Siemińska_Dorota_Obowiązek_2021, author={Lost-Siemińska, Dorota}, number={No XL}, pages={125-138}, journal={Prawo Morskie}, howpublished={online}, year={2021}, publisher={Oddział PAN w Gdańsku}, abstract={Obowiązek stosowania najlepszej dostępnej technologii w ochronie środowiska wyrażony jest w wielu traktatach międzynarodowych. Jest to obowiązek nie tylko prawny, lecz także moralny. Traktaty zawarte pod auspicjami IMO, których celem jest ochrona środowiska i zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki opierają się na zasadzie przezorności, której ważnym elementem jest obowiązek stosowania najlepszej dostępnej technologii. O ile wiele z tych traktatów w istocie uwzględnia postęp technologiczny, a nawet go wymusza, to nie wszystkie wprowadzane standardy oparte są na najnowszych i najlepszych rozwiązaniach. Debata nad wskaźnikiem efektywności energetycznej statków obrazuje ścieranie się interesów politycznych i ekonomicznych, jakie brane są pod uwagę podczas przyjmowania standardów środowiskowych. Wstępna strategia IMO w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych zakłada osiągnięcie celów, zwanych ambicjami, zgodnych z Porozumieniem Paryskim w sprawie zmian klimatu. W globalnej żegludze morskiej będzie to możliwe wyłącznie poprzez wpro-wadzenie standardów opartych na najlepszej dostępnej technologii.}, type={Artykuły / Articles}, title={Obowiązek stosowania najlepszej dostępnej technologii w ochronie środowiska morskiego}, URL={http://journals.pan.pl/Content/120584/2021-01-PRMO-09-Lost.pdf}, keywords={najlepsza dostępna technologia, najwyższe praktyczne standardy, ochrona środowiska, wskaźnik efektywności energetycznej statków, redukcja emisji gazów cieplarnianych}, }