@ARTICLE{Chmielewski_Filip_Dawni_2023, author={Chmielewski, Filip}, volume={No XLVIII}, journal={Rocznik Historii Sztuki}, pages={21-67}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Komitet Nauk o Sztuce PAN}, abstract={W niniejszym artykule omówione zostały dwa obszerne zespoły reprodukcji graficznych dzieł dawnych mistrzów europejskiego malarstwa, pochodzące z wydawnictw albumowych z początku XIX w. Pierwsze z nich to kompendium Annales du Musée Napoleon, z ilustracjami Charles’a Normanda, drugie zaś to album „Kupferstiche von John” zawierający zbiór miedziorytów Friedricha Johna. Artykuł stanowi próbę charakterystyki obu zespołów grafiki reprodukcyjnej w powiązaniu z ówczesnymi poglądami na temat ważnych szkół malarskich oraz środowisk artystycznych i samych twórców, których dzieła były chętnie wykorzystywane w publikacjach na temat europejskiej sztuki lub też stanowiących dokumentację danych kolekcji dawnego malarstwa bądź zbiorów muzealnych.}, type={Artykuł}, title={Dawni mistrzowie w czerni i bieli. Reprodukcje graficzne Charles’a Normanda i Friedricha Johna ze zbiorów Muzeum narodowego w Krakowie jako przykłady smaku artystycznego początku XIX wieku}, URL={http://journals.pan.pl/Content/129506/PDF/2023-RHS-02.pdf}, doi={10.24425/rhs.2023.147048}, keywords={Charles Normand, Friedrich John, Paryż, Wiedeń, grafika reprodukcyjna, dawni mistrzowie, Musée Napoleon}, }