@ARTICLE{Grad_Jerzy_O_2024, author={Grad, Jerzy}, number={No 3}, journal={Nauka}, pages={121-168}, howpublished={online}, year={2024}, publisher={Biuro Upowszechniania i Promocji Nauki PAN}, abstract={Poznańska szkoła metodologiczna to formacja badawcza funkcjonująca na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, od połowy lat 60. XX wieku do 1973 roku, której twórcami byli J. Kmita, L. Nowak i J. Topolski. Opracowała ona oryginalny naturalistyczny i antypozytywistyczny metodologiczny model humanistyki, który zakładając metodologiczną jedność nauk humanistycznych i przyrodniczych, określa równocześnie metodologiczną specyfikę nauk humanistycznych. Wynika ona ze stosowania w praktyce badawczej humanistów dedukcyjnego wyjaśniania naukowego nazwanego interpretacją humanistyczną. W latach 1970–1973 uprawiano metodologię marksistowską. Odkryto, że oryginalną Marksowską metodą badawczą jest procedura idealizacji i konkretyzacji. Po tym okresie nastąpił rozpad poznańskiej szkoły metodologicznej jako grupy badawczej przyjmującej wspólne założenia teoretyczne. Oryginalność i nowatorski charakter jej analiz i ustaleń naukoznawczych zyskał jej znaczny rozgłos w świecie nauki i stał się przedmiotem ożywionych debat, dyskusji, polemik i ostrych sporów, czego dzisiaj historycznym świadectwem są opublikowane recenzje.}, title={O nowy model poznawczy humanistyki – poznańska szkoła metodologiczna (część I)}, URL={http://journals.pan.pl/Content/132472/N%23324-07-Grad-1.pdf}, doi={10.24425/nauka.2024.151947}, keywords={antypozytywistyczny model humanistyki, idealizacja, interpretacja humanistyczna, filozofia nauki, metodologia marksistowska, poznańska szkoła metodologiczna}, }