@ARTICLE{Zużewicz-Wiewiórowska_Iwona_Kolizyjne_2011, author={Zużewicz-Wiewiórowska, Iwona}, number={No XXVII}, pages={129-146}, journal={Prawo Morskie}, howpublished={online}, year={2011}, publisher={Oddział PAN w Gdańsku}, abstract={Dążenie do ujednolicenia w skali międzynarodowej rozwiązań prawnych w zakresie przewozu ładunku morzem wydaje się najlepszym sposobem minimalizowania sytuacji konfliktowych, ale nie eliminuje sięgania do norm kolizyjnych. Począwszy od 17.12.2009 r. norm kolizyjnych właściwych do rozstrzygnięcia konfliktu praw w odniesieniu do przewozu ładunków drogą morską należy poszukiwać w treści Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 593/2008 z 17.06.2008 r. dotyczącego prawa właściwego do zobowiązań umownych („Rzym I”). Ten akt prawny wymógł zasadniczą reformę krajowych norm kolizyjnych. W Polsce 4.02.2011 r. przyjęto nową ustawę – Prawo prywatne międzynarodowe. Bandera statku jako łącznik normy kolizyjnej dla umów przewozu nie odgrywa żadnej roli.}, type={Artykuły / Articles}, title={Kolizyjne problemy umowy przewozu ładunku drogą morską}, title={Conflict of Laws in International Maritime Transport Law}, URL={http://journals.pan.pl/Content/93142/mainfile.pdf}, }