@ARTICLE{Cebula_Michał_Społeczne_2018, author={Cebula, Michał}, number={No 2}, journal={Studia Socjologiczne}, howpublished={online}, year={2018}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Pierre Bourdieu pozostaje prominentną postacią nie tylko w socjologii sztuki i kultury, ale socjologii w ogóle. Jego koncepcje są szeroko omawiane i przyczyniają się do generowania licznych, empirycznych i teoretycznych działań w tej dyscyplinie. Jednakże jego spuścizna bywa kwestionowana i bardziej lub mniej modyfikowana. Podążając nowymi ścieżkami badań, autor stara się ocenić, jak dalece twierdzenia Bourdieu o zróżnicowaniu publiczności sztuki, estetycznej dyspozycji i kompetencji artystycznej są aktualne, a jak bardzo wymagają przemyślenia w kontekście współczesnych przemian estetycznych. Bazując na badaniach uczestnictwa w kulturze i preferencjach mieszkańców dużego miasta, pokazano estetyczne wymiary i postawy, które są aktywne podczas kontemplowania sztuki. Zidentyfikowano różne konfiguracje dyspozycji, z nich niektóre (jak konfiguracja „postmodernistyczna”) nie były obecne w pracach Bourdieu. Inne wyniki potwierdzają przypuszczenie, że odbiór sztuki i wiedza związane są z pozycją klasową i zasobami kapitału, włączając kapitał społeczny i indywidualne sieci.}, title={Społeczne uwarunkowania odbioru sztuki. Pomiędzy dyspozycją estetyczną a pluralizmem nastawień}, URL={http://journals.pan.pl/Content/106744/PDF/Studia_Socjologiczne_2018_nr2_s.115_145.pdf}, doi={10.24425/122466}, keywords={odbiór sztuki, dyspozycja estetyczna, kompetencja artystyczna, stratyfikacja, kapitał społeczny, sieci}, }