@ARTICLE{Karlikowska_Joanna_Idea_2017, author={Karlikowska, Joanna and Kinga, Kimic}, number={No 3}, journal={Kwartalnik Architektury i Urbanistyki}, howpublished={online}, year={2017}, publisher={Komitet Architektury i Urbanistyki PAN}, abstract={Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu odnoszącej się do informacji teoretycznych, a także wybranych realizacji, dokonano identyfi kacji kilkunastu koncepcji uspokojenia ruchu tworzonych od lat 20. XX wieku do początku XXI wieku. Celem niniejszej publikacji jest ukazanie rozpoznanych koncepcji w ujęciu chronologicznym, przypisując je do kolejnych okresów planowania miast w omawianym okresie, jak i kolejnych generacji tej grupy koncepcji na tle zmian w zakresie dominacji ruchu kołowego w przestrzeni ulic. Uwzględniono rozróżnienie na koncepcje uspokojenia ruchu dedykowane obszarom śródmiejskim miast oraz obszarom mieszkalnym. Charakterystykę poszczególnych koncepcji omówiono z rozróżnieniem na zagadnienia takie, jak uprzywilejowane grupy użytkowników (którym dedykowana była dana koncepcja), główne założenia i cele koncepcji, maksymalna prędkość pojazdów, udział zieleni przyulicznej, formy i elementy zagospodarowania sprzyjające aktywności społecznej na ulicy. Uzasadnieniem dla takiego podejścia jest postępujący obecnie trend obejmowania obszarów śródmieść strefami ograniczenia ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, a także deficyt w zakresie udziału zieleni w miastach.}, type={Artykuły / Articles}, title={Idea uspokojenia ruchu ulic miejskich w XX i XXI wieku - przemiany w zakresie priorytetów społecznych i przyrodniczych}, URL={http://journals.pan.pl/Content/107012/PDF-MASTER/KAiU%203-2017%20druk%20KARLIKOWSKA,%20KIMIC.pdf}, keywords={przestrzeń publiczna, uspokojenie ruchu, ulica, zieleń przyuliczna, pieszy}, }