@ARTICLE{Stanielewicz_Józef_Der_2011, author={Stanielewicz, Józef}, volume={vol. XXIV}, journal={Studia Maritima}, howpublished={online}, year={2011}, publisher={Polish Academy of Sciences – Committee of Historical Subjects, University of Szczecin}, abstract={Obroty w portach morskich były w XIX wieku jednym z podstawowych wskaźników rozwoju gospodarki, sygnalizujących kolejne fazy cyklu koniunkturalnego. Potwierdzeniem tego stały się wahania przeładunków w porcie szczecińskim, które od czasów pierwszego ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego w 1873 roku były stałym elementem funkcjonowania portu w ramach klasycznych cykli ekonomicznych, obejmujących okresy od ośmiu do jedenastu lat. Powtarzające się cyklicznie kryzysy gospodarcze, skutkujące spadkiem obrotów portowych, osłabiały pozycję portu szczecińskiego wobec Hamburga, który cieszył się po zjednoczeniu Rzeszy w 1871 roku wszechstronną opieką władz niemieckich. W rezultacie przed pierwszą wojną światową Szczecin został zepchnięty do roli portu obsługującego zaplecze niemieckie w dorzeczu Odry.}, type={Artykuły / Articles}, title={Der Einfluss von Wirtschaftskrisen auf Güterumschläge des Stettiner Hafens in den Jahren 1873–1913}, URL={http://journals.pan.pl/Content/108678/PDF-MASTER/10_stanielewicz.j.pdf}, }