@ARTICLE{Lewicka_Barbara_Zróżnicowanie_2021, author={Lewicka, Barbara}, number={No 2}, journal={Studia Socjologiczne}, pages={97-123}, howpublished={online}, year={2021}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Celem artykułu jest opis powiązań między zjawiskami w nowojorskim świecie artystycznym i społeczeństwie amerykańskim przełomu XIX i XX wieku. Analiza wpisuje się w nurt badań poświęconych kwestii wielokulturowości, uzupełniając je o perspektywę socjologii historycznej i socjologii kultury artystycznej. Do pierwszych lat XX wieku instytucje, jak nowojorska National Academy of Design, narzucały artystom tradycyjne style malarskie będące konsekwencją obowiązujących wówczas w USA norm i wartości wiktoriańskich. Praktyki te miały charakter przemocy symbolicznej, propagowały bowiem model społeczeństwa opartego na przewadze społecznej i kulturowej angloamerykanów. Sprzeciw wobec dominacji układu angloamerykańskiego wyrażały różne środowiska, w świecie sztuki między innymi twórcy związani z The Ashcan School, w świecie nauki postępowi intelektualiści. Ich aktywność przyczyniła się do transformacji społeczeństwa amerykańskiego w stronę porządku nowoczesnego w wymiarze kulturowym i społecznym.}, title={Zróżnicowanie kulturowe a świat artystyczny. Przypadek Nowego Jorku przełomu XIX i XX wieku}, URL={http://journals.pan.pl/Content/120062/Studia_Socjologiczne_2021_nr2_s.97_123.pdf}, doi={10.24425/sts.2021.137290}, keywords={socjologia kultury artystycznej, sztuka amerykańska, świat artystyczny, amerykański wiktorianizm, amerykański modernizm}, }