@ARTICLE{Markowska_Anna_Znikanie_2021, author={Markowska, Anna}, volume={No XLVI}, journal={Rocznik Historii Sztuki}, pages={5-25}, howpublished={online}, year={2021}, publisher={Komitet Nauk o Sztuce PAN}, abstract={Zestawienie dwóch obrazów powstałych w różnym czasie – Ecce Homo Adama Chmielowskiego (koniec XIX w.) i Rozstrzelania surrealistycznego (1949) Andrzeja Wróblewskiego – porównanie dwóch ważnych dzieł, kluczowych dla ich autorów, gdy chodzi o wybór drogi życiowej, to także możliwość uchwycenia zmagania się malarzy z wizerunkiem Boga. Ecce Homo jest płótnem, które oznacza dla jego autora pożegnanie z malarstwem, gdyż w trakcie długiego procesu malowania i kontemplacji tego obrazu Chmielowski postanowił całkowicie zmienić swoje życie, poświęcić się zupełnie pomocy ubogim i Bogu; z kolei Rozstrzelanie surrealistyczne jest jednym z dzieł wyznaczających moment, w którym Wróblewski porzuca swoją wiarę i postanawia przyłączyć się do rewolucji komunistycznej, wybierając (mówiąc najprościej) Lenina zamiast Boga. Tak jak oddanie się Bogu zmusiło Chmielowskiego do porzucenia nowoczesnego malarstwa, ponieważ mogło ono ukazywać Boga jedynie w historycznym kostiumie, jako należącego do przeszłości, tak okrutne i bezsensowne rozstrzelanie, które nie jest traktowane jako ofiara, ale jako nieodwracalna strata, mogło jedynie ukazać – z pełną zgodą, by użyć nowoczesnego języka malarstwa – nieuchronne zniknięcie Boga.}, type={Artykuły / Articles}, title={Znikanie świata i rewolucja. Nowoczesny język sztuki wobec zmiany}, URL={http://journals.pan.pl/Content/121389/PDF-MASTER/2021-RHS-01-Markowska.pdf}, doi={10.24425/rhs.2021.138206}, keywords={obraz Boga, rewolucja komunistyczna, nowoczesne malarstwo polskie, Adam Chmielowski, Andrzej Wróblewski}, }