@ARTICLE{Żerkowska-Balas_Marta_Konsumpcja_2022, author={Żerkowska-Balas, Marta}, number={No 4}, journal={Studia Socjologiczne}, pages={67-97}, howpublished={online}, year={2022}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Media będące głównym źródłem informacji o polityce kształtują opinie, postawy i zachowania odbiorców. Wpływ na ten proces ma nasilająca się w ostatnich latach polaryzacja i upartyjnienie polskich mediów, które zamiast obiektywnej informacji oferują przekaz jednostronny, zgodny z preferencjami politycznymi odbiorców, wzmacniający poczucie tożsamości i intensyfikujący wzajemną niechęć pomiędzy zwolennikami poszczególnych opcji. Celem niniejszego artykułu jest sprawdzenie, czy i w jakim stopniu konsumpcja mediów (tradycyjnych i nowych) wpłynęła na wykształcenie negatywnej identyfikacji partyjnej w 2015 i 2019 roku. Wyniki analiz przeprowadzonych z wykorzystaniem danych PGSW pokazują, że regularne korzystanie z mediów, w szczególności z telewizji i mediów społecznościowych, zwiększa szanse na wykształcenie negatywnej identyfikacji partyjnej. Wpływ mediów jest do pewnego stopnia zależny od politycznego wyrobienia, nie zależy natomiast od zgodności przekazu medialnego ze światopoglądem badanych.}, type={Artykuły / Articles}, title={Konsumpcja mediów a negatywna identyfikacja partyjna w Polsce w 2015 i 2019 roku}, URL={http://journals.pan.pl/Content/125230/PDF/Studia_Socjologiczne_2022_nr4_s.67_97.pdf}, doi={10.24425/sts.2022.143583}, keywords={media, polaryzacja, negatywna identyfikacja partyjna, teoria identyfikacji społecznej, polaryzacja afektywna}, }