@ARTICLE{Czupryński_ks._Wojsław_Antropologiczne_2023, author={Czupryński, ks. Wojsław}, volume={Tom 18}, pages={153-166}, journal={Studia Nauk Teologicznych PAN}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Polskia Akademia Nauk - Komitet Nauk Teologicznych}, abstract={Pedagogika nie jest nauką autonomiczną, niezależną teoriopoznawczo i metodologicznie od innych nauk. Zarówno przedmiot – człowiek, metoda – określony sposób wyjaśniania i uzasadniania kluczowych twierdzeń, jak i cel – pełnia życia osobowego człowieka, nie są formułowane bez filozoficznego, zwłaszcza antropologicznego odniesienia. Każda z istniejących koncepcji pedagogicznych w naturalny sposób zakłada określoną wizję świata i człowieka, która pozostaje poza zakresem kompetencji pedagogiki. Pedagogika ją jedynie zakłada, czyni punktem wyjścia dla dalszego dyskursu w obszarze swoich badań. Wynika z tego, że pedagogika nie jest nauką autonomiczną wobec filozofii. Pedagog musi zatem być świadomy tego, jaka to filozofia i czy spełnia ona kryteria racjonalności i sensowności dyskursu naukowego. W obliczu współczesnego zamętu myślenia o człowieku, określanego mianem „błędu antropologicznego”, szczególnie w konfrontacji z dynamicznie rozprzestrzeniającą się ideologią tzw. multikulturalizmu, głoszącego równoprawność różnych antropologii i różnych teorii wychowania, zaznacza się pilna potrzeba przypomnienia i krytycznego odbudowania tradycji pedagogiki personalistycznej. Wychowanie winno być zakotwiczone w etyce jako teorii moralności i rozumiane jako aktualizacja potencjału człowieka w perspektywie „bycia-dla-drugiego”. Aktualizacji domaga się cała natura ludzka, a więc życie biologiczne, popędowo-zmysłowe, a nade wszystko intelektualno-wolitywne.}, type={Artykuł}, title={Antropologiczne podstawy chrześcijańskiej koncepcji wychowania}, URL={http://journals.pan.pl/Content/128906/PDF/08_CZUPRY%C5%83SKI_%20146526_do%20publikacji.pdf}, doi={10.24425/snt.2023.146526}, keywords={personalizm, wychowanie, pedagogika personalistyczna, antropologia chrześcijańska}, }