@ARTICLE{Sakowicz_Eugeniusz_Teoria_2023, author={Sakowicz, Eugeniusz}, volume={Tom 18}, pages={259-279}, journal={Studia Nauk Teologicznych PAN}, howpublished={online}, year={2023}, publisher={Polskia Akademia Nauk - Komitet Nauk Teologicznych}, abstract={Benedykt XVI, jako Najwyższy Pasterz Kościoła i głowa Państwa Watykańskiego (Watykanu), utrzymywał kontakty z przedstawicielami władz państw muzułmańskich lub zdominowanych przez kulturę islamu. Troszczył się o dobre relacje katolików z wyznawcami innych religii, w tym islamu. Świadczył o istotnych wartościach chrześcijaństwa i islamu – sprawiedliwości i pokoju. W artykule wskazaliśmy na istotę, cel oraz wyzwania dialogu międzyreligijnego, przede wszystkim dialogu z islamem. Osobom i środowiskom zaangażowanym w jego prowadzenie powinna przyświecać idea poszukiwania prawdziwego dobra człowieka i społeczeństwa. Ważne przy tym jest zachowanie wierności własnej tożsamości religijnej, zwłaszcza na płaszczyźnie doktrynalnej. Dialog bowiem przede wszystkim powinien zmierzać do poszukiwania prawdy i świadczenia o niej. Będzie to możliwe tylko pod warunkiem zachowania szacunku dla własnej wiary oraz okazywania respektu dla tożsamości wyznawców islamu. W dialogu z islamem najważniejszy jest Bóg Wszechmogący, któremu przyznać trzeba należne Jemu miejsce. Wiara bowiem w jednego Boga zobowiązuje Jego wiernych do odpowiedzialności za pokój. Benedykta XVI teoria dialogu znalazła poświadczenie w papieskich spotkaniach czy to ze „światem islamu”, czy też z różnymi gremiami (kościelnymi, politycznymi, osób zaangażowanych w tzw. dialog specjalistów). Najważniejszym kryterium dialogu była dla Benedykta XVI wierność chrześcijańskiej tożsamości}, type={Artykuł}, title={Teoria i pragmatyka dialog z islamem według papieża Benedykta XVI}, URL={http://journals.pan.pl/Content/128912/PDF-MASTER/13_SAKOWICZ_do%20publikacji.pdf}, doi={10.24425/snt.2023.146531}, keywords={dialog międzyreligijny, islam, Bóg, prawda, pokój, Benedykt XVI}, }