N2 - Artykuł dotyczy migrantów z podlaskich wsi wyjeżdżających do dużych miast polskich w poszukiwaniu wykształcenia i pracy zwanych potocznie mianem „Słoiki”. Ta mobilność wywołuje również przemieszczanie się przedmiotów-jedzenia, które stają się mobilnym medium tożsamości lokalnej, reprodukując więzi z ludźmi pozostałymi w domu. Podtrzymują one również w sposób symboliczny więź i poczucie wspólnoty z rodziną i społecznością lokalną. Celem artykułu jest pokazanie roli jedzenia w określaniu tożsamości: jej idiomem jest jedzenie „swoje”: ze wsi, lokalne, rodzinne. Pytania badawcze dotyczą ich ambiwalentnej tożsamości jednostkowej, ale również regionalnej (lokalnej) badanej grupy, i tego jak jest ona konstruowana: z jednej strony budowana jest na różnicy w stosunku do ludzi z miasta, z drugiej zaś bazuje ona na silnym związku z wsią. Analiza opiera się na badaniach etnograficznych (obserwacji uczestniczącej, ok. 300 wywiadach pogłębionych) prowadzonych w społeczności Dąbrowy Białostockiej i jej okolicach w latach 2008–2013. L1 - http://journals.pan.pl/Content/106762/PDF/Studia_Socjologiczne_2018_Nr4_s.77_102.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/106762 PY - 2018 IS - No 4 DO - 10.24425/122484 KW - mobilność KW - Podlasie KW - foodways KW - tożsamość KW - wałówki KW - "Słoiki" A1 - Mroczkowska, Joanna PB - Instytut Filozofii i Socjologii PAN PB - Komitet Socjologii PAN PB - Wydział Socjologii UW DA - 2018.11.30 T1 - Podlaski „Słoik” – mobilna grupa społeczna i mobilne medium tożsamości lokalnej UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/106762 T2 - Studia Socjologiczne