TY - JOUR N2 - Artykuł przedstawia założenia programowe przedmiotu Projektowanie urbanistyczne związane z przystosowaniem rozwiązań projektowych dla osób niepełnosprawnych oraz seniorów. Omówiono w nim kolejno: cele przedmiotu, oczekiwane efekty kształcenia, a następnie treści merytoryczne zagadnienia przystosowania przestrzeni otwartych do potrzeb grup o różnych rodzajach niepełnosprawności: osób na wózkach inwalidzkich, głuchych i niedosłyszących, niewidomych, niedowidzących oraz starszych. Dla realizacji tych potrzeb duże znaczenie ma szata informacyjna zespołów urbanistycznych oraz układ socjometryczny jednostki mieszkaniowej, zaprojektowane w sposób wyzwalający w użytkownikach przestrzeni wzajemne uczucia empatii i aprobaty. W dalszej części przedstawiono wymagania formalne, które powinien zawierać każdy projekt wykonywany na przedmiocie z zakresu tej tematyki – tj. rodzaje obowiązkowych przedstawień graficznych wraz z przykładami z semestralnych projektów studenckich. L1 - http://journals.pan.pl/Content/107088/PDF/5_Siestrzewitowska.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/107088 PY - 2016 IS - No 1 KW - przystosowanie rozwiązań projektowych KW - osoby niepełnosprawne KW - seniorzy KW - projektowanie urbanistyczne A1 - Siestrzewitowska, Marzena Joanna PB - Oddział PAN w Lublinie DA - 2016 T1 - Zagadnienia przystosowania rozwiązań projektowych do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz seniorów w nauczaniu projektowania urbanistycznego UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/107088 T2 - Teka Komisji Architektury, Urbanistyki i Studiów Krajobrazowych ER -