TY - JOUR N2 - Punktem wyjściowym artykułu jest teza, że zależność między jakością pracy i kształcenia nauczycieli a jakością nauczania w szkole, ma charakter sprzężenia zwrotnego. Nie tylko edukacja nauczycieli wpływa na to, co dzieje się w szkole, ale także model szkoły i programu nauczania decyduje o tym, jak i dla jakiej szkoły są kształceni nauczyciele. Dla uzasadnienia tej tezy wykorzystano analizę zasobów leksykalnych, za pomocą których w polskiej podstawie programowej dla szkół ogólnokształcących są opisane oczekiwane efekty nauczania, analizę dokumentów potwierdzających nauczycielskie kwalifi kacje kandydatów na studia podyplomowe w zakresie drugiego przedmiotu oraz nieudokumentowane dane dotyczące doboru kadry prowadzącej przedmioty pedagogiczno-psychologiczne na wydziałach kształcących nauczycieli przedmiotów. Całość analiz dowodzi rozległych obszarów niedociągnięć w zakresie edukacji nauczycieli, umacnianych modelem tradycyjnego przekazu wiedzy wytwarzanym przez obowiązujące w kraju regulacje pochodzące z resortu oświaty. L1 - http://journals.pan.pl/Content/108283/PDF-MASTER/KLUS-STA%C5%83SKA%20-%20WALKA%20O%20TESTO-MANIAKALNE%20PRZETRWANIE.pdf L2 - http://journals.pan.pl/Content/108283 PY - 2017 KW - edukacja nauczycieli KW - kwalifikacje nauczycieli KW - PISA KW - korepetycje KW - program nauczania KW - biurokracja oświatowa A1 - Klus-Stańska, Dorota PB - Komitet Nauk Pedagogicznych PAN PB - Instytut Technologii Eksploatacji-PIB VL - Tom 40 DA - 2017 T1 - Walka o testo-maniakalne przetrwanie, czyli po co i czego uczą się przyszli polscy nauczyciele UR - http://journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/108283 T2 - Rocznik Pedagogiczny ER -