Details
Title
Red Horror. The Bear’s Wedding (1926) by Konstantin Eggert and Vladimir Gardin as the First Horror Film in Soviet CinematographyJournal title
Slavia OrientalisYearbook
2025Volume
vol. LXXIVIssue
No 2Authors
Affiliation
Cybulski, Marcin : Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIKeywords
Soviet cinematography ; horror movie ; film adaptation ; The Bear’s Wedding ; Prosper MériméeDivisions of PAS
Nauki Humanistyczne i SpołeczneCoverage
55-68Publisher
Komitet Słowianoznawstwa PANBibliography
Antczak K., Szamanizm jako religia w relacji ze sztuką naskalną, „Roczniki Kulturozawcze” 2017, t. VIII, nr 4.
Bagrov P., Sovetskiy ekspressionizm – Ot Kaligari do Stalina, [v:] https://seance.ru/articles/caligari-stalin.
Chosiński S., East Side Story: Lokis pod rękę z Drakulą (Andriej Kudinienko, „Masakra” – recenzja), [w:] https://esensja.pl/film/recenzje/tekst.html?id=12911.
Cybulski M., Groza w czasach carskich. Zaginione horrory filmowe Imperium Rosyjskiego, „Slavia Orientalis” 2022, nr 2.
Drenda O., Dlaczego warto oglądać horrory, „Tygodnik Powszechny” 19.08.2023, [w:] https://www.tygodnikpowszechny.pl/dlaczego-warto-ogladac-horrory-184371.
Fedorov A., Tysyacha i odin samyy kassovyy sovetskiy fil’m, Moskva 2023.
Gazda G., Tynecka-Makowska S. (red.), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Kraków 2006.
Górzyński M., Na tropie szamanizmu w paleolicie – na przykładzie jaskiń Cougnac i Pech-Merle, „Folia Praehistorica Posnaniensia” 2018, t. XXIII.
Greenberg J., Polański. Portret mistrza, przeł. J. Malinowski, Warszawa 2013.
Gromov V., To straszne! Polskie horrory w czasach PRL-u, [w:] https://culture.pl/pl/artykul/to-straszne-polskie-horrory-w-czasach-prl-u.
Ivanova V. (et al.), Velikiy Kinemo. Katalog sokhranivshikhsya igrovykh fil'mov Rossii (1908-1919), Moskva 2002.
Jośko-Ochojska J., Traumatyczne przeżycia matki ciężarnej a zdrowie jej dziecka, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka” 2016, vol. 15, nr 3.
Kamińska M., Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii grozy, Poznań 2016.
Kempińska-Mirosławska B. Likantropia – mity i fakty, „Kultura i Historia” 2010, nr 17, [w:] http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/1728.
Kępiński A, Lęk, Warszawa 1987.
Klasson (pseud.), Kak Il’ya Il’f retsenziroval fil’m «Medvezh’ya svad’ba» – khalturu Lunacharskogo, Grebnera i Eggerta, [v:] https://klasson.livejournal.com/320522.html.
Kleczkowska K., Kiedy człowiek zmienia się w zwierzę. O pochodzeniu likantropii, „Maska” 2011, nr 11.
Kuznetsova L., Medved’-oboroten’ v rossiyskom kinematografe: transformatsiya obraza, „Labirint. Zhurnal sotsial’no-gumanitarnykh issledovaniy” 2013, nr 4.
Malchenko A., Praktiki izobrazheniya smerti i umiraniya v rossiyskom kinematografe 1920-kh, „Kommunikatsii. Media. Dizayn” 2022, t. 7, № 4.
Mérimée P., Lokis, przeł. L. Staff, Warszawa 1969.
Niemojewski M., Kult niedźwiedzia. Czego się zlękniesz w nadbałtyckiej stronie?, „Rzeczpospolita – Historia”, 30.10.2024, [w:] https://historia.rp.pl/historia-swiata/art41381521-kult-niedzwiedzia-czego-sie-zlekniesz-w-nadbaltyckiej-stronie.
Nowak T., Badanie: Dlaczego ludzie oglądają horrory?, „Rzeczpospolita” 27.01.2020, [w:] https://www.rp.pl/film/art916761-badanie-dlaczego-ludzie-ogladaja-horrory.
Nowicka S., Sny o wolności. Kino Waleriana Borowczyka, część 2, „Sztuka” 2021, nr 5, [w:] https://czasopismosztuka.pl/sny-o-wolnosci-kino-waleriana-borowczyka-2/.
Osińska B., Sztuka i czas. Od prehistorii do rokoka, Warszawa 2004.
Ryabchikova N., «Pogryzi menya dushka Eggert» ili kak narkom prosveshcheniya dvazhdy peredelal Merime, [v:] https://vuzdoc.ru/168675/kultura/ryabchikova_pogryzi_dushka_eggertili_narkom_prosvescheniya_dvazhdy_peredelal_merime#aftercont.
Seger L., Scenariusz dla zaawansowanych, Warszawa 2013.
Shablinskaya O., «Kinozvezda» rayona. V kakikh fil’makh «snyalas’» usad’ba Pokrovskoye-Streshnevo, [v:] https://aif.ru/my_area/pokrovskoe-streshnevo/kinozvezda_rayona_v_kakih_filmah_snyalas_usadba_pokrovskoe-streshnevo.
Sławiński J. (red.), Słownik terminów literackich, Wrocław 2000.
Smoczyńska B, Uwagi o melodramacie, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 1978-1979, Sectio I, Philosophia-Sociologia, vol. 3/4, 13.
Sovetskiye khudozhestvennyye fil’my. Annotirovannyy katalog, t. I, red. A. Macheret, Nemyye fil’my (1918-1935), Moskva 1961.
Stachówna G., Roman Polański i jego filmy, Warszawa – Łódź 1994.
Świecki R., Powstanie i rozwój horroru – kino nieme i początki kina dźwiękowego, [w:] Spotkania z gatunkami filmowymi. Horror, red. B. Fiołek-Lubczyńska, A. Barczyk, R. Nolbrzak, Łódź 2014.
Wojnicka J., Pańska Polska czy bratni Naród? Fałszowanie pamięci historycznej jako narzędzie propagandy na przykładzie „tematyki polskiej” w sowieckim kinie fabularnym, [w:] Mneomosyne. Pamięć jako źródło dzieła sztuki, red. M. Cieśla-Korytowska, J. Czernik, Kraków 2016.
Yusupova G., «S bol’shim material’nym i khudozhestvennym uspekhom…». Kassovyye fenomeny populyarnogo iskusstva 1920-kh godov: Kino. Literatura. Teatr, Moskva 2016.
Date
30.09.2025Type
ArticleIdentifier
DOI: 10.24425/slo.2025.155259Editorial Board
• Anna Woźniak – chairperson, (Polska, Katolicki Uniwersytet Lubelski)
• Fłorij Bacewicz (Ukraina, Львівський національний університет ім. Івана Франка)
• Iryna Bahdanowicz (Białoruś, Беларускі дзяржаўны ўніверсітэт, Мiнск)
• Feliks Czyżewski (emeritus) (Polska, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin)
• Maria Plioukhanova (Włochy, Università degli Studi di Perugia)
• Swietłana Titarenko (Rosja, Санкт-Петербургский государственный университет)
Abstracting & Indexing
Abstracting & Indexing- Arianta - Biblioteka Nauki
- CEJSH
- EBSCO (relevant databases)
- EBSCO Discovery Service
- ERIH Plus
- Google Scholar
- Scopus
- Ulrich's Periodicals Directory/ulrichsweb
- WorldCat (OCLC)