Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 4
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article offers an existential interpretation of Roman Polanski’s movie: Two men and the wardrobe (1958). Despite a large number of publications dealing with Polanski’s work, there is still no single study that would directly and primarily show the philosophical and existential potential of this short film. This article aims to amend this situation and reveal this potential. The paper is divided into five parts. Firstly, it depicts the issue of loneliness presented in Polanski’s film, referring – secondly – to the recognition of selected existential philosophers (J. Ortega y Gasset, E. Lévinas, J.‑P. Sartre, A. Camus). Thirdly, the article presents the specificity of the grotesque and absurd motifs characteristic for the film, exposing their connection with the problem of loneliness raised in it. Fourthly, the paper interprets the Polish director’s short film in the context of an authentic way of existence. It refers to the philosophy of Martin Heidegger, and emphasizes the gap between ‘being oneself’ and belonging to community (society). Finally, the article presents a psychological‑existential reading of Polanski’s short film, paying attention to the psychological determinants of human existence.
Go to article

Authors and Affiliations

Marek Błaszczyk
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Instytut Literaturoznawstwa, ul. Fosa Staromiejska 3, 87-100 Toruń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Bibliography

● Battaglia J.F., Między Wiedniem a Galicją, Austria a Polska. Kalejdoskop stosunków kulturalnych od XVIII do XX wieku, na stronie: http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/bitstream/handle/11089/23368/[165]-183%20Forst-Battaglia.pdf;jsessionid=1CFJq-TYi75eiUnEqUoHP2py9x7qphGpMHZ?sequence=1 [data dostępu: 13.09.2020].
● Danowicz B., Realizm, metafora, publiczność, „Nowy Świat. Tygodniowy dodatek Głosu” 1956, nr 17.
● Flach J., „Przegląd Polski” 1913, tom 189.
● Grzymała-Siedlecki A., Tadeusz Rittner, „Listy z Teatru” 1924, z. 1.
● [Gbr] Gubrynowicz B., „Gazeta Lwowska” 1913, nr 257.
● Hebanowski S., „Lato” Rittnera w Zielonej Górze, „Nowy Świat”, dodatek do „Głosu Wielkopolskiego”, 1956, nr 15.
● Litwinowicz-Droździel M., Zmiana, której nie było. Trzy próby czytania Reymonta, Warszawa 2019.
● Milanowski A., Czy Tadeusz Rittner był pisarzem polskim czy niemieckim?, [w:] Recepcja literacka i proces literacki. O polsko-niemieckich kontaktach literackich od modernizmu po okres międzywojenny, red. G. Matuszek, G. Ritz, Kraków 1999.
● Partyga E., Wiek XIX. Przedstawienia, Warszawa 2016.
● Piotrowicz W., „Wrażenia teatralne”: „Lato”, komedia w trzech aktach Tadeusza Rittnera w Reducie, „Słowo” 1929, nr 95.
● Raszewski Z., Wstęp, [w:] Rittner T., Dramaty, t. I, oprac. Z. Raszewski, Warszawa 1966.
● Raszewski Z., Wstęp, [w:] Rittner T., Głupi Jakub. Wilki w nocy, wstęp i oprac. Z. Raszewski, Wrocław 1956.
● Ratajczakowa D., Komedia w epoce Młodej Polski, [w:] taż, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, T. 1, Wrocław 2006.
● Rittner T., Komedia, „Kurier Warszawski”, 1911, nr 285, s. 5–6.
● Rittner T., Lato. Komedia, [w:] idem, Dramaty. Tom II, oprac. Z. Raszewski, Warszawa 1966.
● Rittner T., O teatrze „wesołym” i „smutnym”, „Świat” 1906, nr 17, s. 10.
● Skucha M., Męskość fabrykowana. Rzecz o homospołeczności, [w:] Formy męskości I, red. A. Dziadek, F. Mazurkiewicz, Warszawa 2018.
● Sussman H., Mężczyzna ekonomiczny i powstanie klasy średniej, przeł. T. Kaliściak, [w:] Formy męskości 3. Antologia przekładów, red. A. Dziadek, Warszawa 2018.
● Wandurski W., Magiczny namiastek życia (Światopogląd teatralny Tadeusza Rittnera), „Listy z Teatru” 1924, z. 1.
● Wysocki A., „Lato” Rittnera w Burgteatrze, „Gazeta Lwowska” 1912, nr 240.
● Zaremba P., Rittner? Fellini? Englert! „wPolityce”. https://wpolityce.pl/kultura/421664-rittner-fellini-englert [dostęp: 15.09.2020].
Go to article

Authors and Affiliations

Sabina Brzozowska
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk o Literaturze, Uniwersytet Opolski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Tadeusz Rittner steered clear of political themes in his dramas with the single excep-tion of the Wrogowie bogaczy (The Enemies of the Rich). First performed in 1921, the play exposes the insane madness of social (Bolshevik) revolution. At the same time, though, the tragic horror is handled with ironic distance and diverted into absurd grotesque. Moreover, Rittner invests the individual scenes and exchanges between the characters with hints and references that turn the story into a playful game with the theatrical traditions, including the familiar set of plot drivers, i.e. the pursuit of power, love/eroti-cism and art/imagination. For all its cleverness, the play, when staged at the Słowacki Theatre in Cracow, turned out a complete failure. One simple reason for it was that Rittner’s broad, generalized vision failed to meet the current demand for a more con-crete reenactment of historical events.
Go to article

Authors and Affiliations

Sabina Brzozowska
1
ORCID: ORCID

  1. Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This is a deconstructive reading of Juliusz Słowacki's Lilla Weneda, focusing on Ślaz, an enigmatic character usually marginalized in interpretations of this quasi-historical Romantic drama. Drawing on Professor Marta Piwińska's study of ‘Lilla Weneda’ in Dramat polski: Interpretacje (2001), this article explores the gaps and fissures in Słowacki's text. While complementing her analysis with a number of alternative readings, this article also uses deconstruction to challenge some of the points that are embedded in the traditional reception of the drama.
Go to article

Authors and Affiliations

Mirosław Grzegórzek
1
ORCID: ORCID

  1. badacz niezależny, Zespół Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu

This page uses 'cookies'. Learn more