Nauki Humanistyczne i Społeczne

Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej

Zawartość

Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej | 2024 | tom 41

Abstrakt

Nowe odkrycia archeologiczne, wyniki badań nieinwazyjnych oraz interpretacja bogatego zasobu danych archiwalnych wytworzonego w następstwie prac ziemnych prowadzonych w obrębie wyspy zamkowej pozwoliły autorom publikacji na inne spojrzenie na najwcześniejsze fazy budowy zamku w Kórniku. Zinterpretowano nieznane dotąd relikty fundamentów jako pozostałości najstarszej, wydłużonej murowanej budowli mieszkalnej, o wymiarach 9,20/9,40 × 21,20 m, założonej na osi wschód–zachód. Jednoskrzydłowa kamienica nosi czytelne ślady przebudowy, którą autorzy łączą z drugą fazą budowy zamku, gdy otoczono go obwodem murów obronnych z flankującą basztą w narożu północno-wschodnim, przystosowaną już do użycia broni palnej. Opierając się na tekście ugody o budowę zamku w Kórniku z 1426 r., w artykule zaprezentowano nowe spojrzenie na szereg rozwiązań wynikających z tego dokumentu, w tym prawdopodobieństwo wydłużenia domu zamkowego na wschód, aż do linii muru obwodowego. Ostatnią gotycką fazę budowli kórnickiej reprezentują dobrze czytelne w przyziemiu pozostałości przeorientowania jej zabudowy mieszkalnej, którą tworzą odtąd dwa równoległe domy, założone na osi północ–południe, oparte na obrysie murów obwodowych. Powstanie zamku kórnickiego autorzy datują na 4 ćw. XIV w. i łączą z biskupem poznańskim Mikołajem herbu Łodzia oraz jego bratem Wyszotą, II fazę jego budowy z 2 ćw. XV w. z kanclerzem kurii poznańskiej Mikołajem Górką, a III fazę gruntownej przebudowy obiektu, od drugiej dekady XVI w., z działalnością wojewody poznańskiego Łukasza II Górki i jego syna Andrzeja.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Małgorzata Andrałojć
1
ORCID: ORCID
Mirosław Andrałojć
1
ORCID: ORCID

  1. Pracownia Archeologiczna REFUGIUM

Abstrakt

The abundant find set of 256 denier mintages from the second half of the 10th century, deposited since the end of the 19th century in the Polish Academy of Sciences Kórnik Library collections, thanks to its composition, is of quite exceptional importance for capturing the beginnings of the Bohemian coinage. According to the results of the latest find analysis, 23 deniers of the cross-chapel type coined in the Prague mint during the 970s are represented in its Bohemian component. The oldest variants of the Bohemian deniers of the so-called Bavarian-Swabian type are the coins with lettering PER under the roof on their reverses and those with lettering IISFERA, bearing the marginal legend on the obverse side. Most probably, the mentioned denier variants were minted within the last reigning years of Boleslaus I (935–972). The other variants of the cross-chapel denier type from this find were not minted until the reign of Boleslaus II (972–999). The wide range of the Bohemian cross-chapel type denier variants was based iconographically on the Bavarian deniers of Henry II (955–976) with nine balls in the angles of the cross arms on the obverse sides, minted in Regensburg and Nabburg from the late 960s to the early 970s. The find unit´s composition indicates that the coin set made its journey into the territory of today's Poland from Bavaria via Bohemia, and that its original hiding place may have been also in Lower Silesia.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jiří Lukas
1
ORCID: ORCID

  1. Muzeum města Prahy

Abstrakt

Przechowywana w PAN Bibliotece Kórnickiej tabliczka woskowa (BK 1782) jest fragmentem poliptyku Nowego Miasta Torunia. Zapisane na niej postępowanie przed nowotoruńską radą z dnia 5 stycznia 1444 r. dotyczy pewnych nieporozumień pomiędzy radą a jednym z tamtejszych patrycjuszy – Andrzejem Hertilem. Rada podejrzewała Hertila, że chciał, wbrew testamentowi niedawno zmarłej żony Marty, nie dopuścić do wypłaty 6 grzywien na rzecz kościoła parafialnego św. Jakuba w Nowym Mieście Toruniu. Analiza wielu źródeł toruńskich pozwoliła zrekonstruować życiorys Andrzeja Hertila, jego powiązania rodzinne i wykazała, że był on kupcem, ważnym urzędnikiem miejskim, sprawował funkcję ławnika, a też przewodniczącego sądu ławniczego, był rajcą i kilkakrotnie burmistrzem, po raz pierwszy w 1442 r. Za jego urzędowania wprowadzono do użytku kancelaryjno-finansowego poliptyki L i H, co niewątpliwie było wielkim wyzwaniem administracyjnym. Andrzej Hertil w 1442 r. stanął na czele prokrzyżackiego stronnictwa, które sprzeciwiało się radykalnym posunięciom Związku Pruskiego. Przewodził też rokowaniom z władzami Starego Miasta Torunia o prawa eksploatacji patrymonium starotoruńskiego.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Jasiński
1
ORCID: ORCID

  1. PAN Biblioteka Kórnicka, Wydział Historii UAM

Abstrakt

Osoba czternastowiecznego biskupa Mikołaja z Kórnika nie doczekała się do tej pory samodzielnej biografii. Krótkie biogramy kórniczanina pojawiające się w obszerniejszych monografiach dotyczących biskupstwa poznańskiego w dużej mierze powielają informacje na jego temat. W artykule zebrano wszystkie dokumenty, w których pojawia się Mikołaj. Dzięki ich zestawieniu i krótkiej analizie uzupełnione zostały informacje znane historiografii. Dołączony aneks stanowi wykaz wszystkich dyplomów, w których występuje kórniczanin.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marcelina Kilińska
1
ORCID: ORCID

  1. PAN Biblioteka Kórnicka, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych UAM

Abstrakt

Artykuł prezentuje mało znany zbiór wierszy pochwalnych wileńskiego poety Walentego Bartoszewskiego: Pienia wesołe dziatek na przyjazd do Wilna Króla Jego M[ości], senatu i rycerstwa jego po rekuperowaniu Smoleńska. Unikatowy egzemplarz druku znajduje się w zbiorach PAN Biblioteki Kórnickiej. Autorka zinterpretowała utwór, starając się wskazać zastosowane w nim strategie laudacyjne, najważniejsze motywy i główne źródła inwencji Bartoszewskiego (przede wszystkim w kręgu czarnoleskim), a także funkcję utworu oraz cele, jakie mógł realizować.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Monika Kardasz
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Abstrakt

Le présent article se concentre sur deux périodiques viennois publiés en langue française à la fin de l’année 1787 et durant les premiers mois de 1788, à savoir la Correspondance secrète, politique, civile et littéraire et la Correspondance universelle, ou Compilation générale et complette de tous les papiers publics les plus estimés, dont les seules collections connues sont conservées à la Bibliothèque de Kórnik. L’analyse des collections des journaux Correspondance secrète et de la Correspondance universelle conservées à la Bibliothèque de Kórnik permet de compléter les informations relativement fragmentaires contenues dans la maigre bibliographie qui leur est consacrée. Un examen plus approfondi démontre par ailleurs que si l’immense majorité des informations que ces périodiques comportent sont de seconde, voire de troisième main et que si leurs pages contiennent aussi un certain nombre d’erreurs aussi bien factuelles que formelles qui semblent témoigner d’un manque de soin lors de leur composition, la Correspondance secrète et de la Correspondance universelle possèdent tout de même une certaine valeur pour les historiens. Enfin, l’étude de la Correspondance secrète et de la Correspondance universelle apporte également des informations précieuses sur Charles de Grandmenil, le rédacteur de ces périodiques et de plusieurs autres publications; ainsi, l’analyse de sa méthode de travail nous éclaire sur sa conception du rôle de la presse, qu’il semble essentiellement avoir perçu sous l’angle de la compétition et du profit.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Adrien Quéret-Podesta
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Slawistyki PAN, Zakład Historii

Abstrakt

Od 1951 r. w zbiorach PAN Biblioteki Kórnickiej znajduje się niewielki obraz olejny na desce dębowej. Trafił on do Kórnika z pensjonatu Poznanianka w Przesiece (przed 1945 r. Hain im Riesengebirge). Przedstawia Marię Magdalenę i niewątpliwie jest fragmentem większej kompozycji z nastawy ołtarzowej. Obraz nie był dotychczas przedmiotem badań. Przed 1939 r. prawdopodobnie znajdował się w posiadaniu kolekcjonera śląskiego i do Przesieki trafił wraz z innymi dziełami sztuki zrabowanymi lub „zabezpieczonymi” przez Niemców w czasie II wojny światowej.

W mojej ocenie dzieło powstało pomiędzy 1510 a 1520 r., a całość kompozycji oparto na wariancie znanym z rysunku w Luwrze, przypisywanego warsztatowi Rogiera van der Weydena. Sama figura Marii Magdaleny jest powtórzeniem słynnego obrazu tego artysty z Muzeum Prado w Madrycie. To koncept, który miał niezwykle pozytywną recepcję nie tylko w malarstwie, ale także w rzeźbie, i był powielany w licznych dziełach aż do XVII w. Najbardziej uderzające podobieństwo do postaci Marii Magdaleny z Kórnika odnajdujemy w czterech obrazach przedstawiających tę świętą w scenie „Zdjęcie z krzyża”, które znajdują się w: J.Paul Getty Museum w Los Angeles (USA), kościele Wniebowzięcia Matki Bożej w Watervliet (Belgia), Spencer Museum of Art w Lawrence (USA) i Museo di Capodimonte w Neapolu. Kojarzone są one z Mistrzem z Frankfurtu lub z jego warsztatem. Na kompozycje tych obrazów wpływ ma także rysunek z Luwru. Kluczowymi analogiami między obrazem kórnickim a postacią Marii Magdaleny na tych obrazach są: bogata brokatowa suknia wierzchnia z dekoltem, technika malowania rękawów sukni spodniej, sposób układania włosów wystających spod chusty zawiązanej w turban i skomplikowany układ palców złączonych dłoni. Podobieństwa te wskazują, że autora obrazu z Biblioteki Kórnickiej należy poszukiwać w szeroko rozumianym kręgu Mistrza z Frankfurtu. Brokatowe wzory na kórnickim obrazie najbardziej przypominają te z obrazów z Getty Museum, Spencer Museum i Museo di Capodimonte. Ponadto sposób przedstawienia odsłoniętego dekoltu na obrazie kórnickim jest uderzająco podobny do obrazu z Getty Museum. Pasma włosów wystające z chustki są również najbliższe obrazowi z Getty Museum. Tymczasem ledwo dostrzegalna postać, widoczna tylko fragmentarycznie w tle, trzyma trzy gwoździe w podobny sposób do postaci na retabulum z Watervliet. Obraz kórnicki charakteryzuje się także rozwiązaniami lub zawiera elementy, które nie występują w żadnej z tych prac. Należą do nich: nieprawidłowe proporcje tułowia i ramion, nieprawidłowe ułożenie głowy, pas typu demi-ceint de magnanimité oraz fragmenty roślinności po lewej stronie. Luźno opadający pas ułożony jest na wzór oryginalnego obrazu z Madrytu. Sposób malowania roślinności wykazuje pewne analogie do obrazu z Museo di Capodimonte, ale także do dzieł z kręgu Gerarda Davida i malarzy działających około połowy XV w.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tadeusz J. Żuchowski
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Historii Sztuki UAM

Abstrakt

Artykuł omawia niepublikowaną dotąd wersję obrazu Alarm Józefa Brandta (1841–1915), powstałą w 1896 r. bądź później, od niemal trzydziestu lat znajdującą się w zbiorach PAN Biblioteki Kórnickiej. Pierwowzorem, jaki posłużył artyście do namalowania dzieła, była jego własna wcześniejsza wersja Alarmu, zaprezentowana na międzynarodowej wystawie w Berlinie w 1896 r. Obraz kórnicki jest jego zmniejszoną wymiarowo wersją, o nieco innych proporcjach i z niewielkimi zmianami kompozycyjnymi. Dzieło Brandta omawiane jest z wielu perspektyw: jego historii, zagadnień konserwatorskich, artystycznych i historii sztuki.

Omówienie obrazu stanowi cz. I artykułu. W cz. II (mającej ukazać się w kolejnym numerze „Pamiętnika”) przedstawione zostaną zarysy biografii i sylwetki artystyczne darczyńców – małżeństwa Cezarego Fabińskiego (1929–1998), muzyka, którego droga artystyczna wiodła od śpiewu estradowego w Polsce po wokalistykę operową w Austrii, oraz Soi Fabinski-Tiller (1932–2019), artystki plastyka (w zakresie scenografii, gobelinu, malarstwa i rysunku), o korzeniach rosyjskich, urodzonej w Pradze, żyjącej i działającej w Austrii (głównie w Wiedniu).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksander Gaca
ORCID: ORCID

Abstrakt

Niniejszy artykuł analizuje osiem znajdujących się w zbiorach PAN Biblioteki Kórnickiej produktów zastosowania procesu kalotypii przez brytyjskiego pioniera fotografii Williama Henry’ego Foxa Talbota. Odtwarzając znajomość Władysława Zamoyskiego z rodziną Talbotów, nawiązaną w latach 30. XIX w., autorka pokazuje, w jaki sposób Zamoyski znalazł się w kręgu Talbotów oraz jak przełożyło się to na upowszechnianie się odbitek na papierze wśród polskich elit kulturalno-politycznych w latach 40. XIX w. Ponadto podkreśla kluczową rolę mediatorów politycznych, w tym dyplomatów i generałów, we wczesnej popularyzacji odbitek na papierze w Europie Środkowej. W tym kontekście szczególną uwagę poświęcono wujowi Talbota, dyplomacie Williamowi Thomasowi Hornerowi Foxowi Strangwaysowi, który utrzymywał bliski kontakt z Zamoyskim i, korzystając z własnych kanałów dyplomatycznych, pomagał popularyzować odbitki uzyskane metodą opracowaną przez Talbota w całej Europie.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Francesca Strobino
1
ORCID: ORCID

  1. Libera Accademia di Belle Arti (LABA) in Florence

Abstrakt

W artykule omówiono wybrane aspekty technologiczne XIX-wiecznych odbitek fotograficznych powstałych na podłożach papierowych. Dokonano charakterystyki ingerencji oryginalnych w obraz fotograficzny w formie retuszy oraz napisów nanoszonych przez fotografów. Przedstawiono także ingerencje wtórne występujące na fotografiach w formie zapisków, amatorskich korekt wykonanych przez właścicieli zabytkowych fotografii. Zaprezentowano liczne przykłady tego typu korekt/zmian widocznych na odbitkach pochodzących ze zbioru fotografii PAN Biblioteki Kórnickiej. Przedstawione w artykule rozważania prezentują punkt widzenia konserwatora zabytków.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Kozielec
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Sztuk Pięknych, Katedra Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry

Instrukcja dla autorów

„Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej” działa zgodnie z Kodeksem Postępowania Komitetu ds. Etyki Wydawniczej (Committee on Publication Ethics – COPE).

Standardy zachowań przyjętych przez wydawcę pisma (PAN Bibliotekę Kórnicką) a obejmujące redaktorów czasopisma, autorów, recenzentów i wydawcę znajdują się na stronie:

https://publicationethics.org/files/Code_of_conduct_for_journal_editors_1.pdf

Autorzy przysyłający swe prace do „Pamiętnika” proszeni są o dołączenie następującego oświadczenia:

- praca nie była nigdzie publikowana ani nie jest skierowana do redakcji innych czasopism lub ksiąg zbiorowych;

- praca jest całkowicie oryginalna, a wykorzystane w niej założenia, teorie i fragmenty tekstów innych osób zostały wskazane przez autora artykułu wraz z podaniem nazwiska ich twórcy i tytułu dzieła.

O wszelkich wykrytych przypadkach braku rzetelności naukowej będą informowane odpowiednie podmioty.

Redakcja nie płaci honorariów autorskich.

Zasady recenzowania tekstów

Nadesłane artykuły podlegają wstępnej kwalifikacji dokonywanej przez Radę Redakcyjną.

Po uzyskaniu pozytywnej oceny, każdy tekst jest kierowany do dwóch niezależnych recenzentów, bez ujawnienia nazwiska autora artykułu. Recenzja ma formę pisemną.

Nazwiska recenzentów nie są ujawniane autorom.

W razie konieczności dokonania poprawek w tekście opinia recenzentów, wraz ze wskazówkami dotyczącymi tych poprawek, jest przekazywana autorowi artykułu, jednakże bez podania nazwisk recenzentów.

Kryteria oceny artykułów

– Czy treść artykułu mieści się w profilu tematycznym „Pamiętnika Biblioteki Kórnickiej”?

– Czy artykuł jest oryginalny tzn. czy nie był w całości lub w części gdziekolwiek publikowany?

– Na ile artykuł jest nowatorski i odkrywczy; czy prezentuje nowe ustalenia lub interpretacje, wprowadza do obiegu naukowego najnowsze materiały?

– W jakim stopniu artykuł uwzględnia aktualny stan wiedzy na dany temat oraz materiały źródłowe?

Konstrukcja artykułu

– Czy tezy zostały wyraźnie określone i odpowiednio zhierarchizowane?

– Czy interpretacje i wnioski są poprawne?

– Czy temat jest adekwatny do treści artykułu?

Forma artykułu

– Czy tekst jest poprawny pod względem językowym?

– Czy nie występują powtórzenia lub zbytnie rozwlekłości?

– Czy abstrakt trafnie oddaje główne tezy artykułu i ich uzasadnienie?

Recenzenci „Pamiętnika Biblioteki Kórnickiej”

Mariusz Bryl (UAM), Paulina Buchwald-Pelcowa (BN), Wiesław Długołęcki (UG), Monika Hamanowa (WTN), Artur Jazdon (UAM), Jan Kęsik (UWr), Jacek Kowalski (UAM), Andrzej Mężyński (UW), Piotr Nowak (UAM), Alicja Pihan-Kijasowa (UAM), Józef Tomasz Pokrzywniak (UAM), Maciej Urbanowski (UJ)

Ze względu na tematykę niektórych artykułów redakcja zastrzega sobie prawo powoływania dodatkowych recenzentów.

Redakcja „Pamiętnika Biblioteki Kórnickiej” deklaruje, że wersja drukowana czasopisma jest jego wersją pierwotną.

Oddanie tekstu do redakcji stanowi jednocześnie zgodę na jego zamieszczenie w Internecie.

Dodatkowe informacje

O czasopiśmie

Założyciel Biblioteki Kórnickiej, Tytus Działyński, już w latach czterdziestych XIX wieku powziął ideę wydawania czasopisma naukowego – organu Biblioteki. Jego syn Jan, planował wydawanie „Kwartalnika Biblioteki Kórnickiej”, jednakże nie znalazł odpowiednich współpracowników.

Zamysły Działyńskich wcielił w życie Józef Grycz, dyrektor Biblioteki w latach 1928-1929. Pod jego redakcją ukazał się pierwszy zeszyt „Pamiętnika Biblioteki Kórnickiej” w roku 1929. Od tego czasu „Pamiętnik” ukazywał się nieregularnie, w miarę napływu funduszy i materiałów.

Do roku 2017 ukazały się 34 zeszyty.

„Pamiętnik” został powołany dla popularyzowania zbiorów i dokumentowania dziejów Biblioteki, także zamieszczania rozpraw opartych na jej materiałach. W kilkudziesięcioletniej historii pisma zdarzały się odstępstwa od tak nakreślonego programu, jednakże generalnie zachowywało ono kórnicki charakter. Publikowane były liczne teksty prezentujące druki i rękopisy ze zbiorów Biblioteki. Opisywano syntetycznie niektóre zespoły lub ich wybrane części – długossiana, tzw. Archiwum Zaremby (z czasów powstania styczniowego), archiwum organizacji głównej powstania styczniowego w zaborze pruskim, tzw. zbiory rzymskie i paryskie (wyselekcjonowane druki zwarte, czasopisma i fotografie ze stacji naukowych PAN w Rzymie i w Paryżu), archiwum Jędrzeja Giertycha. Zamieszczano teksty katalogów druków ulotnych, czasopism oraz kalendarzy z XVI-XVIII w.

Z okazji obchodów 100. rocznicy śmierci A. Mickiewicza przygotowano zeszyt (6), wydany trzy lata po obchodach, prezentujący unikalne rękopisy i pamiątki okresu romantyzmu znajdujące się w Bibliotece. Zamieścili w nim artykuły wybitni mickiewiczolodzy – Stanisław Pigoń (o autografie III części Dziadów), Leon Płoszewski, Eugeniusz Sawrymowicz oraz Hanna Malewska. Tom został wysoko oceniony w środowisku polonistycznym.

Cenny zeszyt monograficzny (12) ukazał się w 150. rocznicę założenia Biblioteki Kórnickiej (w roku 1976). Zawierał on pionierskie rozprawy, oparte na niewykorzystywanych dotąd źródłach. Przedstawiono w nich genezę Biblioteki, przekształcenie jej z biblioteki prywatnej w instytucję publiczną, wzrost zbiorów w kolejnych okresach, podstawy finansowe. Zarówno ten tom „Pamiętnika”, jak i późniejsze o dwa lata obchody jubileuszowe, przypominały i środowisku naukowemu i opinii publicznej o zasługach Biblioteki dla nauki i kultury polskiej (druki i publikacje Biblioteki zdobiono wówczas dewizą 150 lat w służbie narodu).

Zeszyt monograficzny (24) poświęcono zasłużonemu bibliotekarzowi kórnickiemu i plenipotentowi Jana Działyńskiego oraz Zamoyskich – Zygmuntowi Celichowskiemu.

Wiele miejsca zajmowały w „Pamiętniku” edycje źródłowe, były to drobne litteraria, odezwy, memoriały, umowy, a przede wszystkim korespondencja – od pojedynczych listów do całych zespołów publikowanych w częściach. Opisywano również zbiory kartograficzne oraz muzealne, kolekcje obrazów i złotnictwa, meble lub pojedyncze wybrane eksponaty.

„Pamiętnik” wniósł znaczący wkład w badanie biografii fundatorów Biblioteki, zwłaszcza Tytusa Działyńskiego. Najwięcej miejsca zajęły edycje jego korespondencji, obszernie opracowano edytorstwo naukowe i zasługi dla powołania PTPN, stosunkowo słabiej uwzględniono kolekcjonerstwo. Jan Działyński otrzymał (w 1987 r.) monografię biograficzną pióra pracownika Biblioteki – Andrzeja Mężyńskiego, stąd też na łamach „Pamiętnika” omówiono jedynie jego zasługi dla powiększania zbiorów i działalność wydawniczą. Liczne teksty poświęcono działalności gospodarczej i społecznej Władysława Zamoyskiego oraz prowadzonej przez jego matkę Jadwigę Szkole Pracy Domowej Kobiet. Kilka tekstów dotyczyło historii stworzonej przez Zamoyskich Fundacji „Zakłady Kórnickie”.

„Pamiętnik” spełniał obowiązek pamięci o ludziach, którzy swoje życie zawodowe związali z Biblioteką. Wyczerpujące opracowania poświęcono dyrektorom Stanisławowi Bodniakowi, Stanisławie Jasińskiej i Stefanowi Weymanowi, a cały obszerny blok – Jerzemu Wisłockiemu (w zeszycie 29). Również pracowników „dalszego planu” żegnano zawsze obszernymi nekrologami.

Trzon zespołu autorskiego stanowili i nadal stanowią pracownicy Biblioteki, publikują również autorzy z innych środowisk naukowych (głównie z UAM). Pismo otwarte jest także dla osób zaczynających dopiero karierę naukową.

Zmieniali się redaktorzy i nakładcy.

Zeszyty od 2. (1930) do 4. (1947) redagował Stanisław Bodniak,

5. (1955) i 6. (1958) – Stanisława Jasińska,

7. (1959) – 12. (1976) – Stefan Weyman,

13. (1977) – 20. (1983) – Marceli Kosman,

21. (1986) – 23. (1993) – Helena Chłopocka,

a 24. (1996) – 34. (2017) – Barbara Wysocka.

Pierwsze cztery numery ukazały się nakładem Fundacji „Zakłady Kórnickie”, zeszyty od 5. do 22. wydawało Ossolineum, natomiast od numeru 23. czasopismo wydaje Biblioteka Kórnicka nakładem własnym.

Pismo poświęcone jest szeroko rozumianej promocji macierzystej instytucji. Jego zakres tematyczny wiąże się z obszarami działalności Biblioteki i obejmuje artykuły o treści bibliotecznej sensu stricto, muzealnej, naukowo-badawczej i edytorskiej. Wiele tekstów ukazywało dzieje Biblioteki Kórnickiej i sylwetki związanych z nią ludzi.

Układ „Pamiętnika” pozostał w zasadzie trwały od czasów jego powstania. Obejmuje on rozprawy i artykuły, materiały i publikacje ineditów, opracowania bio- i bibliograficzne (oparte przeważnie na zbiorach Biblioteki), opisy zbiorów i nowych nabytków, sprawozdania z działalności, nekrologi. W zasadzie nie zamieszczano recenzji ani polemik.

W zeszycie 26. ukazała się bibliografia zawartości poprzednich zeszytów.

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji