Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 2
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article is an attempt to describe and classify an array of contemporary texts about the death of a parent. Rather than drawing on the methodology and conceptual appara-tus developed on the basis of psychoanalysis this study makes use of the anthropological approach, which, it is assumed, can do full justice to the specific nature of the texts and the motivation declared by their authors. The first part of the article contains a catalogue of selected bereavement texts published in Poland in the last twenty years, arranged in a hierarchical order indicative of their canonical significance. The justification, metho-dology and criteria of that arrangement are discussed in the following section. The third part presents a typology of the collected material. The classification takes into account the following characteristics: subject, commonplaces and recurring themes, narration, intertextual relations, and style. Generally, the classificatory scheme reveals two narra-tive matrices (as defined by Vinciane Despret). They are the ‘inbred’ (i.e. traditional, or high) matrix, and the alternative (i.e. low or eclectic matrix). A comparative analysis of the texts about loss and grief caused by the death of a parent suggests that the division and the choice of discourse is determined by the ideological and political interpretation of the child-parent relationship functioning in the culture, which, in turn, is conditioned by the social role, status and gender of the writer. The writing utensils from the title, the fountain pen and the BIC pen (ball pen) in a way emblematize the two narrative matrices and offer a clue to the writer’s gender.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Folta-Rusin
1
ORCID: ORCID

  1. Zakład Lingwistyki Komputerowej ISI UJ
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article contains analyses of the allegorical imagery in four video clips from Dorota Masłowska’s 2014 album Społeczeństwo jest niemiłe [Society is not nice], i.e. Żona piłkarza [Footballer’s wife], Ryszard [Richard], Prezydent [President] and Tęcza [Rainbow]. Each of them refers to an actual event, situation and character, described by means of stereotype word labels. The characters typify both the behaviour associated with certain social groups as well as some more persistent traits attributed to the Polish nation and Poland in general. The article examines the strategies and devices (parody, pastiche, irony, allusion) used by Dorota Masłowska to embed the intense specificity of her video stories in more general, allegorical narratives.
Go to article

Bibliography

● Mister D. (D. Masłowska), Prezydent, [online:] https://www.youtube.com/watch?v=BsUMj-ZyRW4o (12.04.2021).
● Borowski A., Cesare Ripa, czyli muzeum wyobraźni, [w:] C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Universitas, Kraków 2010, s.V–XII.
● Czubaj M., Teledyskowy obraz świata, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1995, nr 2, s. 78–80.
● Drozdowski R., Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2010. s. 272–273.
● Eco U., Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną a postmodernistyczną estetyką, przeł. T. Rutkowska, „Przekazy i Opinie” 1990, nr 1–2, s. 33.
● Fiut A., We władzy pozoru?, „Teksty Drugie” 2014, nr 1, s. 241–248.
● Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
● Gadamer H.G., Symbol i alegoria, przeł. M. Łukasiewicz, [w:] Symbole i symbolika, red. M. Głowiński, Czytelnik, Warszawa 1991, s. 98–107.
● Graf M., Literackie nie-nazywanie. Onomastykon polskiej prozy współczesnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.
● Hutcheon L., The politics of postmodernism: parody and history, „Cultural Critique” no. 5, Modernity and Modernism. Postmodernity and Postmodernism, University of Minnesota Press, Winter 1986–1987, s. 185.
● I. Boruszkowska, K. Trzeciak, Efekt apolityczności literatury albo współczesny pisarz niezaangażowany, „Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka” 2012– 2013, nr 1 (6)–2(7), s. 59–66.
● Jarecka U., Świat wideoklipu, Oficyna Naukowa, Warszawa 1999.
● Kleiner J., Reprezentatywność, symboliczność, alegoryczność (Próba nowej konstrukcji pojęć), [w:] tegoż, Studia z zakresu teorii literatury, Towarzystwo Naukowe Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1956, s. 84–85.
● Kristeva J., Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
● De Man P., Retoryka czasowości, przeł. A. Sosnowski, [w:] Alegoria, red. J. Abramowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2003. s. 143–195.
● Masłowska D., Inni ludzie, il. M. Chorąży, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2018.
● Masłowska D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, il. M. Chorąży, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2017.
● Masłowska D., Kobieta z brodą: Masłowska tańczy i śpiewa, rozm. przepr. K. Błażejowska, „Tygodnik Powszechny” 2014, nr 11, s. 30–31.
● Masłowska D., Kochanie, zabiłam nasze koty, Oficyna Literacka Noir sur Blanc, 2012.
●Masłowska D., Profil Doroty Masłowskiej na Facebooku [online:] https://www.facebook.com/profile.php?id=100057652800818 (20.06.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Chleb [online:] https://www.youtube.com/watch?v=-1-z48cJDbc (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Czarna Żorżeta [online:] https://www.youtube.com/watch? v=hr4x-I8DmFs (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Hajs [online:] https://www.youtube.com/watch?v=N-mjc25R0Nc (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Żona Piłkarza [online:] https://www.youtube.com/watch?v=7ypavbCIRj4 (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Ryszard [online:] https://www.youtube.com/watch?v=SSzr-nNUJeU (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Społeczeństwo jest niemiłe. Galeria Raster [online:] http://rastergallery.com/publikacje/mister-d-spoleczenstwo-jest-niemile/ (12.04.2021).
● Mister D. (D. Masłowska), Tęcza [online:] https://www.youtube.com/watch?v=V9XOtd-XY9kQ (12.04.2021).
● Nasiłowska A., Alegoria, alegoryczność, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Ossolineum, Wrocław 1995, s. 19–24.
● Pitrus A., Sztuka komercji, „Tygodnik Powszechny. Dodatek: Film w tygodniku”, 2003, nr 22 [online:] https://www.tygodnikpowszechny.pl/sztuka-komercji-155693 (13.04.2021).
● Poprzęcka M., Akademizm, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1980.
● Rynkiewicz B., Społeczeństwo jest niemiłe… literackie i muzyczne fanaberie Mister D.: wokół twórczości Doroty Masłowskiej, „Kultura rocka: słowo, dźwięk, performance”, nr 2, 2019, s. 503–516.
● Tuve R., Alegoria narzucona, przeł. R. Zimand [w:] w:] Alegoria, red. J. Abramowska, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2003, s. 75–91.
● Warszawa: odbudowana „Tęcza” obrzucona jajkami. „Wkrótce znowu spłonie” [online:] https://polskieradio24.pl/5/3/Artykul/1114184,Warszawa-odbudowana-Tecza--obrzucona-jajkami-Wkrotce-znowu-splonie (10.02.2020).
● Wasilewski B., Wideoklip: sztuka w pigułce, „Topos” 1996, nr 4, s. 70–71.
● Woźniakowski J., Kilka uwag o symbolu i alegorii, [w:] Ikonografia romantyczna, red. M. Poprzęcka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977, s. 33–65.
● Wrzochul-Stawinoga J., Obraz współczesnego społeczeństwa w utworach muzycznych Doroty Masłowskiej - Mister D., „Kultura, Społeczeństwo, Edukacja: czasopismo naukowej Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu” 2018, nr 1, s. 253–272.
● Wycisk J.M., Teledysk - próba opisu zjawiska, „Przekazy i Opinie” 1988, nr 1–2, s. 111–129.
Go to article

Authors and Affiliations

Anna Folta-Rusin
1
ORCID: ORCID

  1. Katedra Lingwistyki Komputerowej, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

This page uses 'cookies'. Learn more