W artykule podjęto próbę przybliżenia zagadnień związanych z kształtowaniem ważnej sfery publicznej miasta Poznania
– ulicy Święty Marcin, której przestrzeń jest przejawem wzajemnego oddziaływania potencjałów: historycznego, estetycznego,
kulturotwórczego kolejnych pokoleń. To przestrzeń, która jest efektem ciągłego ścierania się „nowego” ze „starym”.
Podejmowane zagadnienia przedstawiono w kontekście uwarunkowań artystycznych, funkcjonalnych, przestrzennych
i architektonicznych.
Architektura XIX wieku była odzwierciedleniem epoki mistycyzmu, a zarazem sekularyzacji sztuki, dążenia do ideału jedności
sztuk, a jednocześnie relatywizmu i indywidualizmu. Wyrosła na podłożu romantyzmu, może być ona postrzegana,
jako wypadkowa postawy duchowej, światopoglądu i ruchu naukowego określanego mianem historyzmu. Rozwój historii
sztuki i fascynacja przeszłością, wraz z bogactwem i różnorodnością stylów wpływały na polifonię ówczesnej architektury,
w przestrzeni której istniał przede wszystkim historyzm, a także eklektyzm. Architekci historyzmu tworzyli dzieła
inspirowane jednym stylem. Eklektyzm posiłkuje się stylami historycznymi w ówczesnym pojęciu romantycznymi, mieszając
ich formy i motywy w jednej budowli. Wątki znaczeniowe architektury XIX wieku wiążą się z symboliką i wartościami
niesionymi przez style minionych epok, reinterpretując ich formy i znaczenia.
Zespół pałacowo-parkowy Radziwiłłów w Białej Podlaskiej stanowi jedną z najwybitniejszych realizacji architektonicznych
XVII wieku powstałych na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego. Mimo iż do czasów obecnych nie zachowała się
bryła pałacu (został rozebrany w 1883 r.), to pozostałe obiekty architektoniczne – trzy oficyny ujmujące jeden z największych
dziedzińców pałacowych Rzeczypospolitej Obojga Narodów, kaplica pałacowa, wieża, brama wjazdowa oraz otaczające cały
zespół ziemne obwałowania obronne systemu staroholenderskiego stanowią nadal niezwykle cenny obiekt ściśle powiązany
ze strukturą przestrzenną miasta oraz jego historią. Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu i analiz informacji
pochodzących ze źródeł archiwalnych – zarówno opisowych, ikonografi cznych i kartografi cznych, uwzględniając
także opracowane w 2. połowie XX wieku koncepcje i projekty rewaloryzacji – podjęto próbę przedstawienia
kolejnych faz rozwoju i przemian tego zabytkowego zespołu w kolejnych okresach jego istnienia. Pozwoliło to na ocenę
stanu jego przetrwania. Przeprowadzona analiza historyczna stanowi podstawę do wskazania kierunków dalszych działań
służących wydobyciu i zachowaniu wartości tego unikalnego kompleksu.
Artykuł prezentuje wybrane poglądy najważniejszych twórców i teoretyków modernizmu na metody projektowania urbanistyki
i architektury, próbując wskazać, które z nich stanęły w sprzeczności z tradycją tworzenia i rozwijania się miasta
europejskiego. Analizując teksty i wybrane realizacje można prześledzić drogę kształtowania się poglądów, które modyfi kując,
przeobrażając, a wreszcie kontestując formy i sens istnienia detalu architektonicznego, następnie kompozycji architektonicznej
i urbanistycznej doprowadziły do odstąpienia od tradycyjnej idei przestrzeni miejskiej, co w ostatecznym efekcie
stworzyło nową koncepcję organizmu miejskiego.
Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu odnoszącej się do informacji teoretycznych, a także wybranych realizacji, dokonano
identyfi kacji kilkunastu koncepcji uspokojenia ruchu tworzonych od lat 20. XX wieku do początku XXI wieku. Celem
niniejszej publikacji jest ukazanie rozpoznanych koncepcji w ujęciu chronologicznym, przypisując je do kolejnych okresów
planowania miast w omawianym okresie, jak i kolejnych generacji tej grupy koncepcji na tle zmian w zakresie dominacji
ruchu kołowego w przestrzeni ulic. Uwzględniono rozróżnienie na koncepcje uspokojenia ruchu dedykowane obszarom
śródmiejskim miast oraz obszarom mieszkalnym. Charakterystykę poszczególnych koncepcji omówiono z rozróżnieniem na
zagadnienia takie, jak uprzywilejowane grupy użytkowników (którym dedykowana była dana koncepcja), główne założenia
i cele koncepcji, maksymalna prędkość pojazdów, udział zieleni przyulicznej, formy i elementy zagospodarowania sprzyjające
aktywności społecznej na ulicy. Uzasadnieniem dla takiego podejścia jest postępujący obecnie trend obejmowania obszarów
śródmieść strefami ograniczenia ruchu w celu poprawy bezpieczeństwa pieszych, a także deficyt w zakresie udziału
zieleni w miastach.
Dotychczasowe badania percepcji miast prowadzone były przy
niskiej rozdzielczości przestrzennej, najczęściej przez uporządkowanie
jednostek administracyjnych albo z wykorzystaniem
mapy całego miasta, a następnie interpretowania umiejętności
kartografi cznych respondentów. W niniejszej pracy przedstawiono
podejście badawcze, w którym najpierw zostały wydzielone
spójne wewnętrznie, wynikające z charakteru miejsca
obszary badawcze, pokrywające całe miasto, a percepcję zbadano
opierając się na bazie miejsc reprezentatywnych tych
obszarów. Okazało się, że znaczną część percepcji determinuje
struktura funkcjonalno-przestrzenna miejsca. Odmienne
postrzeganie prawo- i lewobrzeżnej Warszawy okazało się
jedynie stereotypem. Stymulacyjny charakter miasta dotyczył
wyłącznie Śródmieścia, co sugeruje, że całościowy umysłowy
obraz miasta powstaje na podstawie charakteru jego centrum.
Zostało potwierdzone, że zieleń i woda jest niezbędnym elementem
miejsca zamieszkania, pracy i wypoczynku oraz, że
niezmiennie od ponad 35 lat najlepiej oceniany jest Trakt Królewski,
od Starego Miasta do Wilanowa.
Artykuł przedstawia możliwości zastosowania modeli numerycznych
i korzyści z tego płynących w projektowaniu systemów
konstrukcyjnych budynków wysokich. Zostało to
pokazane na przykładach autorskich propozycji kształtowania
unikalnych form architektonicznych takich budynków przez
zastosowanie nowatorskich układów struktur nośnych opracowanych
również przez autora, których postacie są rezultatem
odpowiedniego zastosowania formuły konstrukcyjnej
struktur przestrzennych. Dla złożonych form systemów konstrukcyjnych
zdefi niowano w języku programowania Formian
stosowne modele numeryczne, których użycie znacząco
usprawnia i przyspiesza proces projektowania oraz wznoszenia
obiektów budowlanych. Przedstawiono także nowatorskie
propozycje projektowania systemów fundamentowania, które
umożliwiają bezpieczne posadowienie obiektów silnie obciążonych
na gruntach o niewielkiej nośności oraz na terenach
aktywnych sejsmicznie.
Jeśli spojrzymy na strukturę urbanistyczną Warszawy poprzez
ocenę wartości historycznych założeń przestrzennych, tych
które wiążą miasto z najcenniejszymi osiągnięciami urbanistyki
europejskiej, to niewątpliwie w środowiskach profesjonalnych
barokowe założenie Osi Saskiej znajdzie się wśród
najczęściej dostrzeganych i wymienianych. Jak wiadomo,
w swojej koncepcji nawiązuje ono bezpośrednio do Wersalu,
gdzie rezydencja królewska, kompozycja ogrodowa i nowo
rozplanowane elementy struktury miasta tworzą współosiową,
wielkoprzestrzenną kompozycję o nieskończonych,
dalekich zasięgach. Badania historyczne potwierdzające związek
obu tych założeń, właśnie na ich wspólne odniesienia
ideowe i formalne zwracają szczególną uwagę. Podkreślają
„nieskończony”, zachodni zasięg kompozycyjny Osi Saskiej
przedłużony w układzie ról dalekiej Woli, oraz równie dalekie
otwarcie w kierunku wschodnim, którego kontynuację
przekraczającą wnętrze Krakowskiego Przedmieścia i skarpę
dostrzega się w przedłużeniu koryta starorzecza Wisły i związkach
z otwartym krajobrazem brzegu Pragi, wówczas jeszcze
słabo na tym odcinku zurbanizowanym.
Wykorzystanie metod rozwoju zrównoważonego jako jedynej możliwej formy kształtowania architektury efektywnej ekologicznie wydaje się stwarzać złudne wrażenie braku innych możliwości rozwoju współczesnej eko-architektury w konfrontacji z wyzwaniami, przed jakimi staje społeczeństwo zamieszkujące przestrzenie zurbanizowane. Jednak niniejszy artykuł ma na celu przedstawić ideę zielonej architektury jako jednej z dróg rozwoju współczesnych zrównoważonych miast, będącej formą przekształcenia struktur miejskich w inny niż dotychczas sposób. Traktuje ona zagadnienie bardziej holistycznie, poszerzając je o kolejne aspekty, bez nacisku jedynie na elementy efektywności energetycznej, gospodarowania zasobami wody i wykorzystania zdobyczy współczesnej techniki w służbie oszczędności. Zielona architektura może stać się najbardziej twórczym elementem współczesnych miast. Pozostaje jednak pytanie, czy zmieniające się dynamicznie środowisko miejskie posiada przed sobą jakąś alternatywę, czy jednak zielona architektura pozostanie jedynie jedną z wielu możliwych form kształtowania przestrzeni współczesnych miast. Istotne będzie, czy stanie się ona jednym z ogólnoświatowych trendów projektowych, czy jednak zasady jej tworzenia zostaną w pewnym momencie w sposób całościowy narzucone bezpośrednio lub pośrednio, poprzez sformalizowanie wymogów dotyczących parametrów tworzonej przestrzeni. Wykorzystanie zdolności adaptacyjnych miasta do implementacji nowych funkcji, gałęzi usług, rekreacji i ich aktywizowanie, pobudzanie samowystarczalności poprzez systemowe wprowadzenie nowej formy architektury może w tym przypadku stanowić odpowiedzi na pogarszające się warunki środowiska nie-zurbanizowanego oraz metodę na rozwiązanie problemu dezintegracji struktur miejskich. Jednocześnie również daje to możliwość poszerzenia grona odbiorców architektury nie tylko do ludzi, lecz świadomie tworzenie przestrzeni również dla rozwoju miejskiej biocenozy.
Polski film fabularny w latach 60. XX wieku był nie tylko medium przynoszącym rozrywkę czy też naukę, przyczynił
się także do kształtowania gustów Polaków w zakresie architektury wnętrz. Architektura wnętrz w omawianym okresie stała
się ponownie polem do szeroko zakrojonych eksperymentów twórczych noszących znamiona nowoczesności. Obraz
filmowy tego czasu w wielu przypadkach stał się zapisem historii polskiego wnętrzarstwa. Z perspektywy czasu, który minął
możemy traktować kadry filmu jako obraz historyczny, dzięki któremu istnieje możliwość zobaczenia dzieł
w ich naturalnym środowisku.
W artykule zostało omówionych sześć rozwiązań konstrukcyjnych ustroju niosącego zastosowanych w dawnym wiślanym
moście w Wyszogrodzie, które dzisiaj nie są już stosowane. Opisano je na podstawie danych zawartych w
źródłach pisanych, mapach topograficznych, dawnych fotografiach, pocztówkach i informacjac prasowych, które zebrane zostały w monografi
i pt. „Dawny most przez Wisłę w Wyszogrodzie”, opublikowanej przez autora w 2016 r. Konstrukcje tymczasowe mostu były utrzymywane przez długi, 77-letni okres do czasu
zbudowania w 1999 r. nowego trwałego mostu przez Wisłę koło Wyszogrodu. Dawny most znajdował się w ewidencji zabytków architektury i budownictwa prowadzonej przez ówczesny
Ośrodek Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Niestety nie doczekał się wpisu do rejestru, decyzji o jego prawnej ochronie
i został rozebrany.