Ahmed, N., Elshater, A., Afifi, S. (2019), ‘The Community Participation in the Design Process of Livable Streets’ [in:] Bassioni G. i in. (eds.) Innovations and Interdisciplinary Solutions for Underserved Areas. InterSol, 2019. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 296, Cham: Springer,
https://doi.org/10.1007/978-3-030-34863-2_13.
Appleyard, B., Cox, L. ‘At home in the Zone. Creating livable streets in the U.S.’, Planning, 72(9)2006, pp. 30–35.
Appleyard, D., Gerson, M.S., Lintel, M. (1981), Livable streets, Berkeley: University of California Press.
Bell, S. (2004), Elements of Visual Design in the Landscape, London & New York: Spon Press.
Bierwiaczonek, K. (2016), Społeczne znaczenie miejskich przestrzeni publicznych, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brzeziński, A. (2015) ‘Czym może być zrównoważony transport miejski’ [w:] Kalinowska, A. (red.) Miasto idealne — miasto zrównoważone. Planowanie przestrzenne terenów zurbanizowanych i jego wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, pp. 53–60.
Brzeziński, A. (red.) (2013), Poradnik. Organizacja przestrzeni ulic w obszarach śródmiejskich, Warszawa: TransEko.
Cichy-Pazder, E., Markowski, T. (2009), ‘Karta Przestrzeni Publicznej’, Materiały III Kongresu Urbanistyki Polskiej, Nowa Urbanistyka — nowa jakość życia, Urbanista, 15, pp. 14–18.
City Resilience Profiling Tool (2018) UN Habitat, [online]
http://urbanresiliencehub.org/wp-content/uploads/2018/10/CRPT-Guide-Pages-Online.pdf, (accessed: 11.03.2021).
Colville-Andersen, M. (2019), Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe, Kraków: Wydawnictwo Wysoki Zamek.
Engwicht, D. (1999), Street reclaiming: creating livable streets and vibrant communities, Gabriola Island: New Society Publishers.
Fonseca, F. et al. (2019), ‘Smart Pedestrian Network: An Integrated Conceptual Model for Improving Walkability’ [in:] Pereira P. et al. (eds.) Society with Future: Smart and Liveable Cities, SC4Life 2019, Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, 318. Cham: Springer,
https://doi.org/10.1007/978-3-030-45293-3_10.
Forsyth, A., Southworth, M. ‘Cities afoot: pedestrians, walkability and urban design’, Journal of Urban Design, 13(1)2008, pp. 1–3,
https://doi.org/10.1080/13574800701816896.
Gdański Standard Ulicy Miejskiej (GSUM) (2020), Biuro Rozwoju Gdańska, [online]
https://baw.bip.gdansk.pl/api/file/GetZipxAttachment/216/1188098/preview (accessed: 26.04.2021).
Gdańsk Programy Operacyjne 2023 (2015), Uchwała nr XVII/514/15 Rady Miasta Gdańska z dnia 17 grudnia 2015 roku.
Gehl, J. et al. (2006), New City Life, Kopenhagen: The Danish Architectural Press.
Gehl, J. (2017), Miasta dla ludzi, Kraków: Wydawnictwo RAM.
Global Street Design Guide (2016), Global Designing Cities,
https://globaldesigningcities.org/publication/global-street-design-guide/, (accessed: 26.04.2021).
Gunawardena, K.R., Wells, M.J. i Kershaw, T. ‘Utilising green and bluespace to mitigate urban heat island intensity’, Science of The Total Environment, 584-585, 2017, pp. 1040–1055,
https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2017.01.158.
Ignatieva, M., Stewart, G.H., Meurk, C. ‘Planning and design of ecological networks in urban areas’, Landscape and Ecological Engineering, 7, 2011, pp. 17–25,
https://doi.org/10.1007/s11355-010-0143-y.
Im, J. ‘Green Streets to Serve Urban Sustainability: Benefits and Typology’, Sustainability, 11(22)2019, pp. 64–83,
https://doi.org/10.3390/su11226483.
Jacobs, J. (1961), The Death and Life of Great American Cities, New York: The Modern Library.
Jasiński, A. ‘Wielkomiejski dylemat — przestrzeń publiczna czy przestrzeń bezpieczna’, Przestrzeń i Forma, 12, 2009, pp. 320–350.
Kabisch, N. et al. (eds.) (2017), Nature-Based Solutions to Climate Change Adaptation in Urban Areas, Cham: Springer International Publishing AG.
Karlikowska, J. i Kimic, K. ‘Idea uspokojenia ruchu ulic miejskich w XX i XXI wieku — przemiany w zakresie priorytetów społecznych i przyrodniczych’, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, 3, 2017, s. 87–113.
Kim, Y.J., Lee, C., Kim, J.H. ‘Sidewalk Landscape Structure and Thermal Conditions for Child and Adult Pedestrians’, International journal of environmental research and public health, 15(1)2018, 148,
https://doi.org/10.3390/ijerph15010148.
Kimic, K. ‘Wspomaganie projektowania uniwersalnego przestrzeni publicznych przez zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w meblach miejskich’, Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, CLXXVI, 176, 2017, Warszawa: KPZK PAN, s. 175–196,
https://doi.org/10.24425/118573 Kimic, K., Maksymiuk, G. i Suchocka, M. ‘The application of new technologies in promoting a healthy lifestyle: selected examples’, Bulletin of Geography. Socio-economic Series, 43, 2019, pp. 121–130,
https://doi.org/10.2478/bog-2019-0008.
Kingsbury, K.T., Lowry, M.B. i Dixon, M.P., ‘What Makes a “Complete Street” Complete?: A Robust Definition, Given Context and Public Input’, Journal of the Transportation Research Board, 2245(1)2011, pp. 103–110,
https://doi.org/10.3141/2245-13.
Lis, A. (2011), Struktura przestrzenna i społeczna terenów rekreacyjnych w osiedlach mieszkaniowych Wrocławia z lat 70.-80. ubiegłego stulecia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Lorens, P. (2007), Tematyzacja przestrzeni publicznej miasta, Gdańsk: Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej.
Lusher, L. i Seaman, M. (2008), Streets to live by: How liveable street design can bring economic, health and quality-of-life benefits to New York City, e-book library.
http://www.transalt.org/files/newsroom/reports/streets_to_live_by.pdf, (accessed: 14.03.2021).
Lusk, A.C., Ferreira da Silva Filho, D. i Dobbert, L. ‘Pedestrian and cyclist preferences for tree locations by sidewalks and cycle tracks and associated benefits: Worldwide implications from a study in Boston, MA’, Cities, 106, 102111,
https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.06.024.
Lynch, K. (2011), Obraz miasta, Kraków: Archiwolta.
Manderscheid, K. (2009), ‘Unequal Mobilities’ [in:] Ohnmacht T., Maksim H., Bergman M.M. (eds.) Mobilities and Inequality, London & New York: Routledge.
Mehta, V. (2013), The Street: A Quintessential Social Public Space, New York: Routledge.
Narodowy Program Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020 (2013), Warszawa: Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Nawrath, M., Kowarik, I. i Fischer, L.K. ‘The influence of green streets on cycling behavior in European cities’, Landscape and Urban Planning, 190, 2019, 103598,
https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2019.103598.
Nelicki, A., Zachariasz, I. ‘Skuteczność planowania przestrzennego na poziomie lokalnym a partycypacja społeczna’, Zarządzanie Publiczne, 2(4)2008, ss. 97–108.
Olszewski, P. et al. ‘Problems with assessing safety of vulnerable road users based on traffic accident data’, Archives of Civil Engineering, LXII(4/2)2016, pp. 149–168,
https://doi.org/10.1515/ace-2015-0113.
Peñalosa, E. (2013), Why buses represent democracy in action, TED Conferences LLC, New York.
Plan adaptacji miasta Gdańska do zmian klimatu do roku 2030 (2019), Uchwała nr XIII/249/19 Rady Miasta Gdańska z dnia 29 sierpnia 2019 roku.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdańska 2030 (2018), Załącznik do uchwały Nr LV/1615/18 Rady Miasta Gdańska z dnia 28 czerwca 2018 roku.
Reclaiming city streets for people. Chaos or quality of life? (2004), European Commission, [online].
https://ec.europa.eu/environment/pubs/pdf/streets_people.pdf (accessed: 26.04.2021).
Rizwan, A.M., Dennis, L.Y.C., Liu, C. ‘A review on the generation, determination and mitigation of Urban Heat Island’, Journal of Environmental Sciences, 20(1)2008, pp. 120–128.
Safer roads for all. The EU good practice guide (2017), European Commission, [online]
https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/safer_roads4all.pdf (accessed: 26.04.2021).
Sarmiento, O.L. et al. ‘Reclaiming the streets for people: Insights from Ciclovías Recreativas in Latin America’, Preventive Medicine, 103(S)2017, pp. 34–40.
Sattlegger, L., Rau, H. ‘Carlessness in a car‐centric world: A reconstructive approach to qualitative mobility biographies research’, Journal of Transport Geography, 53(5)2016, pp. 22–31.
Säumel, I., Weber, F., Kowarik, I. ‘Toward livable and healthy urban streets: Roadside vegetation provides ecosystem services where people live and move’, Environmental Science & Policy, 62, pp. 24–33,
https://doi.org/10.1016/j.envsci.2015.11.012.
Standardy planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury (2020), Zarządzenie nr 2785/20 Prezydenta Wrocławia z dnia 20 marca 2020 roku w sprawie Standardów planowania i projektowania ulic z uwzględnieniem zielono-niebieskiej infrastruktury.
Strategia Rozwoju Miasta Gdańska 2030 Plus (2014), Uchwała nr LVII/1327/14 Rady Miasta Gdańska z dnia 25 września 2014 roku.
Strategia Rozwoju Systemu Transportu Pieszego (2011), Urząd m.st. Warszawy, Warszawa: TransEko.
Strategia Rozwoju #Warszawa2030 (2018), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXVI/1800/2018 z 10 maja 2018 roku.
Strategia Wrocław 2030 (2018), Uchwała Nr LI/1193/18 z dnia 15 lutego 2018 roku w sprawie strategii rozwoju Wrocławia pod nazwą „Strategia Wrocław 2030”.
Strategia zrównoważonego rozwoju systemu transportowego Warszawy do 2015 roku i na lata kolejne (2009), Uchwała Rady m.st. Warszawy Nr LVIII/1749/2009 z 9 lipca 2009 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska (2018), Biuro Rozwoju Gdańska, Uchwała nr LI/1506/18 Rady Miasta Gdańska dnia 23 kwietnia 2018 roku.
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy (2006), Uchwała Rady m.st. Warszawy nr LXXXII/2746/2006 z dnia 10 października 2006 roku (z późn. zm.).
Suchocka, M. et al. ‘Designing hotspots in the public spaces and public greenery of modern cities — selected issues’, Ecological Questions, 30(4)2019, pp. 83–91,
http://dx.doi.org/10.12775/EQ.2019.030.
Suchocka, M., Siedlecka, M. ‘Powierzchniowe systemy infiltracyjne z możliwością retencji wody jako metoda odwadniania nawierzchni dróg i ulic’, Drogownictwo, 4, 2017, ss. 128–136.
Symon, E. (2020), Wypadki Drogowe w Polsce 2019, Warszawa: Instytut Transportu Samochodowego.
Szatan, M. ‘Zanikanie przestrzeni publicznej we współczesnych miastach’, Palimpsest — Czasopismo Socjologiczne, 2, 2012, s. 91–100.
Szczepanowska, H.B. ‘Drzewa w mieście — zielony kapitał wartości i usług ekosystemowych’, Człowiek i Środowisko, 39(2) 2015, s. 5–28.
Szopińska, E., Zygmunt-Rubaszek, J. (2010), Propozycja standardów w zakresie kształtowania zieleni wysokiej miejskich tras komunikacyjnych, Wrocław: Zarząd Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.
Szulczewska, B. (2018), Zielona infrastruktura: czy koniec historii?, Studia KPZK, 189, Warszawa: PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju.
Tyburek, J. (2017), ‘Urban resilience, czyli zarządzanie kryzysami i zapewnianie odporności miejskiej 2.0’ [w:] Czapska J., Mączyński P., Struzińska K. (ed.) Bezpieczne miasto. W poszukiwaniu wiedzy przydatnej praktykom, Kraków: Wydawnictwo JAK, s. 168–191.
von Schönfeld, K.C, Bertolini, L. ‘Urban streets: Epitomes of planning challenges and opportunities at the interface of public space and mobility’, Cities, 68, 2017, pp. 48–55,
https://doi.org/10.1016/j.cities.2017.04.012.
Wejchert, K. (1984), Elementy kompozycji urbanistycznej, Warszawa: Wydawnictwo Arkady.
Wieteska-Rosiak, B. ‘Hybrydyzacja przestrzeni publicznej miasta w kontekście adaptacji do zmian klimatu’, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 365, 2018, s. 30–44.
Wiszniowski, J. (2019), Kształtowanie ulicy jako przestrzeni publicznej, Wrocław: Oficyna Wydawnictwa Politechniki Wrocławskiej.
Wrocławska Polityka Mobilności (2013), Załącznik do Uchwały nr XLVIII/1169/13 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 19 września 2013 roku.
Wrocławskie standardy kształtowania przestrzeni miejskich przyjaznych pieszym (2017), Wrocław: Gmina Wrocław.
Zarządzenie nr 1217/19 Prezydenta Wrocławia z dnia 28 czerwca 2019 roku w sprawie ochrony drzew i rozwoju terenów zieleni Wrocławia.
Zarządzenie nr 1682/2017 Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 23 października 2017 roku w sprawie tworzenia na terenie miasta stołecznego Warszawy dostępnej przestrzeni, w tym infrastruktury dla pieszych ze szczególnym uwzględnieniem osób o ograniczonej mobilności i percepcji.
Żmudzka, E. (2012) ‘Zmiany częstości występowania chmur opadowych w Polsce (1966–2000)’ [w:] Magnuszewski, A. (red.) Hydrologia w ochronie i kształtowaniu środowiska, Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, Warszawa: Komitet Inżynierii Środowiska PAN, 69, 2012, s. 71–81.