Abstract
Celem artykułu jest opis i ocena roli debaty akademickiej w sytuacji poważnego konfl iktu
społeczno – kulturowego. Przedmiotem analiz jest wybrany przypadek – reakcje środowiska akademickiego
w Polsce na kryzys migracyjny oraz kontrowersje związane z przyjęciem uchodźców.
Spór o uchodźców obejmuje zarówno kwestie religijne, etyczne, społeczno-kulturowe, psychologiczne,
polityczne, jak i ekonomiczne. Jest więc odpowiednim polem analizy roli szkół wyższych
i badaczy reprezentujących różne dyscypliny w kształtowaniu sfery publicznej.
Debatą akademicką nazywamy tutaj wymianę opinii podczas zgromadzeń z udziałem osób
reprezentujących uczelnie i ośrodki badawcze. Od jesieni 2015 roku toczy się w Polsce dyskusja na
temat kryzysu migracyjnego i przyjęcia uchodźców. Wiele wskazuje na to, że ta kwestia będzie już
stałym tematem dyskursu publicznego. Przedmiotem naszego zainteresowania były te wydarzenia,
które miały charakter akademicki (konferencje, seminaria, dyskusje organizowane przez ośrodki
akademickie) lub debaty z udziałem osób reprezentujących środowiska akademickie. Analizie
poddaliśmy tylko treści tych debat, których tematem zasadniczym był kryzys migracyjny. Analiza
polegała na poszukiwaniu następujących informacji: (1) Kto był organizatorem i uczestnikiem debat
oraz według jakich reguł one przebiegały? (2) Jakie postulaty w odniesieniu do decydentów przekazują
przedstawiciele środowiska akademickiego? (3) W jakim stopniu i zakresie ta debata wpływa
na dyskurs polityczny i medialny?
Go to article